Van Babyboomers tot Gen Z: Het geheim van geslaagde arbeidsmarktcommunicatie 

In de huidige maatschappij werken mensen van verschillende generaties steeds vaker samen. Babyboomers, Generatie X, millennials en Generatie Z brengen elk unieke perspectieven, ervaringen en vaardigheden met zich mee. Maar ook hun werkgerelateerde behoeften en verwachtingen lopen uiteen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf optimaal kan profiteren van die diversiteit aan perspectieven, kennis en ervaring? In deze blog zetten we op een rijtje wat de verschillende generaties over het algemeen genomen belangrijk vinden in een werkgever. En, niet onbelangrijk: waar vind je ze eigenlijk? 

Babyboomers: erkenning en stabiliteit 

De oudste generatie op de werkvloer is die van de babyboomers, geboren tussen 1946-1964. Ze hebben jarenlang in hun vakgebied gewerkt en in die tijd waardevolle vaardigheden en kennis ontwikkeld. Babyboomers hechten dan ook waarde aan de erkenning van deze expertise. Ze zoeken doorgaans naar stabiele banen en verwachten dat werkgevers zich inzetten voor werkgelegenheid op de lange termijn. Ook pensioenplanning is een belangrijke factor voor deze generatie.  

Generatie X: flexibiliteit en balans 

Generatie X valt ruwweg tussen 1965 en 1980. Deze generatie waardeert flexibele werktijden en de mogelijkheid om werk en privéleven effectief te kunnen combineren. Ze willen voldoende kansen voor groei en ontwikkeling, evenals mogelijkheden om nieuwe vaardigheden aan te leren. Ook bij deze generatie is de expliciete erkenning en waardering voor prestaties doorgaans belangrijk, temeer omdat de specifieke behoeften en interesses van dit generatiecohort vaak over het hoofd worden gezien. Hier ligt qua arbeidsmarktcommunicatie dus een belangrijke kans om te laten merken dat deze werknemers wel degelijk gezien worden!  

Millennials: werkplezier en voldoening 

Mensen uit generatie Y, beter bekend als millennials (geboren tussen 1981 en 1996), zijn op zoek naar werk dat hun voldoening geeft en waar ze een gevoel van doelgerichtheid kunnen ervaren. Net als de generatie boven hen hecht ook de meerderheid van deze groep grote waarde aan een goede balans tussen werk en privéleven, bijvoorbeeld in de vorm van flexibele werkarrangementen. Ze willen de kans krijgen om zich op persoonlijk en zakelijk vlak te ontwikkelen, nieuwe vaardigheden te leren en te groeien in hun carrière.  

Generatie Z: inclusie en technologische vooruitgang 

Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) is opgegroeid met technologie en zoekt naar werkgevers die geavanceerde digitale tools en technologische vooruitgang bieden. Ze hechten over het algemeen veel waarde aan een inclusieve werkomgeving die diversiteit omarmt en gelijke kansen biedt aan alle werknemers. Flexibiliteit in werkuren en de vrijheid om te werken op manieren die het beste bij hun behoeften past, staan hoog in het wensenlijstje.  

Zoveel generaties, zoveel platforms 

Nu weet je waar de verschillende generaties vaak waarde aan hechten in hun werk, maar hoe vind je ze? Niet geheel onverwachts misschien, maar ook dat verschilt onderling. Zo maken babyboomers doorgaans gebruik van traditionele vacaturesites, of ze zetten hun uitgebreide professionele netwerk in. Gen X’ers die op zoek zijn naar een nieuwe baan maken vaak gebruik van online communities binnen hun vakgebied, terwijl millennials juist zoeken via sociale media, vacaturesites zoals Glassdoor, of speciale apps als Jobr en Snagajob. Bij Gen Z zijn daarnaast ook online jobboards die specifiek gericht zijn op studenten en pas afgestudeerden populair. Als werkgever is het dus belangrijk dat je zichtbaar én vindbaar bent op een breed scala aan platformen. 

Wat de verschillende generaties van elkaar kunnen leren 

Juist wanneer deze verschillende generaties elkaar vinden op de werkvloer, biedt dat waardevolle kansen. Ervaren werknemers zijn bijvoorbeeld eerder in staat om strategisch te denken en kunnen hun diepgaande kennis overdragen aan jongere collega’s. Jongere generaties brengen juist weer een frisse blik en nieuwe technologische vaardigheden met zich mee. Hun digitale geletterdheid is van onschatbare waarde voor bedrijven die willen innoveren en concurreren in de moderne markt. 

Het samenvoegen van verschillende generaties op de werkvloer bevordert ook de diversiteit en inclusie. Elke generatie heeft immers zijn eigen unieke achtergrond, perspectieven en levenservaring. Door als werkgever deze diversiteit te omarmen en in te zetten op een inclusieve bedrijfscultuur, voelen alle generaties zich gewaardeerd en gehoord. Binnen CanvassCompany zien we dat dit leidt tot een hogere productiviteit, betere samenwerking en meer werktevredenheid.  

Meer weten over hoe je arbeidsmarktcommunicatie effectief inzet om een aantrekkelijke werkgever te worden én blijven? Bekijk onze infographic

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description