Hoe zet je je organisatie blijvend op de kaart als expert in je vakgebied? Veel bedrijven vinden het nog knap lastig hier structureel aandacht aan te besteden. Ze missen bijvoorbeeld de benodigde interne kennis, of beschikken niet over het budget voor een volledige marketingafdeling. Maar contentmarketing is onmisbaar voor het succes van je onderneming! In deze blog vertelt onze marketing accountmanager Marjon van Dijen hoe je een succesvolle contentmarketingstrategie neerzet.
Een uitdaging waar veel organisaties tegenaan lopen, is het structureel publiceren van relevante, aansprekende content. Vaak blijft het toch bij losse flodders die online gezet worden op het moment dat daar tijd voor vrijgemaakt kan worden, maar waar vervolgens weinig mee gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat het veel tijd kost om input op te halen bij inhoudelijke collega’s. En hebben je mensen het erg druk, dan staat contentmarketing vaak laag op de prioriteitenlijst. Zonde, want daardoor loop je ook op het gebied van SEO belangrijke kansen voor online zichtbaarheid mis. Bonuspunt: juist door in te zetten op goede contentmarketing kun je bijvoorbeeld ook nieuw personeel werven!
Inspelen op wisselende behoeftes voor contentmarketing
Marketing is nogal een breed vakgebied, met verschillende disciplines. Om die als organisatie allemaal in huis te hebben, is op zijn zachtst gezegd een hele opgave. Tegenwoordig verwacht je van een marketingprofessional namelijk niet alleen dat die inhoudelijke content maakt, maar ook vaardigheden bezit rondom vormgeving en het optimaliseren van online vindbaarheid. Marjon van Dijen, accountmanager bij CanvassCompany: “Eén van de grote voordelen van je contentmarketing uitbesteden is dat je profiteert van al deze specialismen onder één dak: van het schrijven van aansprekende, inhoudelijke content tot het online publiceren en optimaliseren voor zoekmachines.”
Ook de manier waarop organisaties het contentmarketingproces invullen kan flink uiteenlopen. Marjon: “Wij kunnen ons als contentpartner makkelijk aanpassen aan steeds wisselende behoeftes en verwachtingen. Door die werkwijze op maat sluiten we naadloos aan bij iedere organisatie. Bij sommige organisaties zullen we daarvoor schakelen met iemand van de marketingafdeling, terwijl we voor andere klanten direct communiceren met de eigenaar-directeur.”
Contentmarketing structureel aanpakken: de contentkalender
Om je contentmarketing structureel goed neer te zetten, is een contentkalender onmisbaar, aldus Marjon. “Door per kwartaal een bepaald verhaal rondom een breder thema te vertellen, creëer je herkenbaarheid bij je doelgroep.” Binnen dat thema publiceer je volgens een vast ritme verschillende contentstukken, die naadloos op elkaar aansluiten en zo het verhaal én de herkenbaarheid versterken. Zo leg je structureel de basis voor meer zichtbaarheid en connectie met je doelgroep, zodat je een steeds aantrekkelijkere organisatie wordt om eens kennis mee te maken.
Hoe zo’n contentkalender er in de praktijk uitziet? Hieronder vind je een voorbeeld van hoe we dat voor onze eigen content aanpakken:
Succesvolle contentmarketing begint bij de positionering
Voor een succesvolle samenwerking is een goede onboarding essentieel. Daarna is het een kwestie van de juiste mensen met de juiste expertises aanhaken en alles goed op elkaar afstemmen. Marjon: “Met een nieuwe klant beginnen we vaak met het scherpstellen van de positionering. Vervolgens is de kunst om hun verhaal behapbaar te maken, zodat we het in begrijpelijke taal kunnen delen met de doelgroep.” Daarbij is Marjon de onmisbare schakel tussen wat de klant wil bereiken met contentmarketing en hoe de specialisten van CanvassCompany dat concreet kunnen invullen.
Marjon: “Hoe langer je met een klant samenwerkt, hoe beter je elkaars werkwijze en voorkeuren leert kennen. Dan wordt ook steeds duidelijker of er bepaalde witte vlekken zijn in je totale contentaanbod. Ik kijk daarin op een ander niveau mee dan onze bedrijfsjournalisten; mijn taak is om het grote geheel in de gaten te houden. Moeten we bijvoorbeeld meer content maken voor een bepaalde branche of doelgroep? Ook letten we erop dat we content voor alle verschillende fases van een customer journey maken. Zo wisselen we bijvoorbeeld een informerende blog af met onderbouwing door middel van klantcases.”
Tegen welke zakelijke uitdaging loop jij aan? Doe de marketingcheck!
Aansprekende, relevante content maken én die structureel publiceren. Het lijkt zo simpel, maar zeker in drukke tijden is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Precies voor dit soort zakelijke uitdagingen hebben we bij CanvassCompany de marketingcheck ontwikkeld. Een interactieve tool met slimme vragen die je helpen om tot de kern van de zaak te komen én een oplossing te vinden.
Doe ook de marketingcheck! Klik op de tekstballon rechtsonder op de pagina om te starten.