Met de krapte binnen de huidige arbeidsmarkt is het voor werkgevers van groot belang om positief op te vallen. Natuurlijk kun in je het oog springen door het functieprofiel en de vacatureomschrijving zo goed en duidelijk mogelijk te maken. Maar als jouw organisatie en de functie veel overeenkomsten hebben met het aanbod van concurrenten, dan heeft dat weinig effect. Het is veel doeltreffender om de werkzoekenden aan te spreken door hen de sfeer binnen jouw organisatie te laten proeven. Hoe doe je dit op een goede manier?
Tip 1: Introduceer je huidige medewerkers op de website
De eerste weken bij een nieuwe werkgever zijn altijd spannend. Belangrijk is dat werknemers zich zo snel mogelijk thuisvoelen bij hun collega’s. En om mensen feeling te laten krijgen met een bedrijf, is het slim om de medewerkers online alvast voor te stellen. Natuurlijk zet je daar kort neer welke functie ze hebben, maar veel leuker is het om ze bijvoorbeeld over hun hobby’s te laten vertellen. Zo voelen werkzoekenden vooraf al een soort band die ze wellicht overhaalt om voor jouw organisatie te kiezen.
Tip 2: Laat de werksfeer goed doorschemeren door middel van social media
Social media kennen veel mogelijkheden. Je kunt aan klanten laten zien wat je als organisatie te bieden hebt, maar je kunt ook meer inzetten op arbeidsmarktcommunicatie. Immers: soms heb je meer behoefte aan nieuwe werknemers dan aan nieuwe klanten. Met een treffend gekozen foto of tekst breng je de werksfeer binnen je organisatie over op werkzoekenden. Plaats vooral veel foto’s van uitjes, ontspanningsmomenten en het lekkere eten dat er in de pauze geserveerd wordt. De werksfeer kan bij het kiezen van een nieuwe baan doorslaggevend zijn.
Tip 3: Toon wat jouw organisatie uniek maakt
Veel functies lijken op het eerste gezicht op elkaar in vergelijking met wat concurrenten aanbieden. Maak jezelf aantrekkelijk als werkgever door de focus te leggen op unique selling points, de welbekende USP’s. En overleg deze vooral met je medewerkers: waarom hebben zij ervoor gekozen om voor jouw bedrijf aan de slag te gaan?
Daarnaast kun je andere bijkomende voordelen voor werknemers benoemen. Is er bijvoorbeeld een optie om hybride te werken? Krijgen medewerkers veel autonomie binnen de organisatie? Worden er ook opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf aangeboden? Zet de spotlight op dat soort secundaire arbeidsvoorwaarden.
Tip 4: Zet je organisatie in de markt als thought leader
Je wil jouw bedrijf zo professioneel mogelijk neerzetten in de markt. Dit doe je als thought leader mét een duidelijk doel in je achterhoofd. Als organisatie wil je uitstralen dat jullie weten wat er speelt en boven op de bal zitten. Hoe doe je dit? Schrijf interessante, inhoudelijke content en maak regelmatig casestudies. Niets is aansprekender dan een verhaal uit de praktijk. Je laat zien dat je een professionele club bent met mooie projecten en veel kennis die je ook graag deelt. Een andere goede manier om potentiële kandidaten enthousiast te maken is medewerkers aan het woord te laten. “Bij ons kan je carrière maken!”
Contentmarketing inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken?
De manier waarop je jezelf als organisatie online neerzet kan een groot verschil maken. Wil je opvallen? Dan kan het handig zijn om je contentproductie aan professionals uit te besteden. Niet elke organisatie heeft deze mensen zelf in huis. Daarom bieden wij bij CanvassCompany ‘Content as a Service’ aan! Check deze pagina voor meer informatie!