Krappe arbeidsmarkt? Met deze tips val je op als werkgever! 

Er staat een record aantal vacatures open in Nederland. Tegelijkertijd is er een dieptepunt in het aantal werkzoekenden. De strijd om beschikbaar personeel tussen werkgevers is voelbaar. In dit artikel geven wij een aantal tips om jouw organisatie aantrekkelijker te maken voor werkzoekend talent.

Met de krapte binnen de huidige arbeidsmarkt is het voor werkgevers van groot belang om positief op te vallen. Natuurlijk kun in je het oog springen door het functieprofiel en de vacatureomschrijving zo goed en duidelijk mogelijk te maken. Maar als jouw organisatie en de functie veel overeenkomsten hebben met het aanbod van concurrenten, dan heeft dat weinig effect. Het is veel doeltreffender om de werkzoekenden aan te spreken door hen de sfeer binnen jouw organisatie te laten proeven. Hoe doe je dit op een goede manier? 

Tip 1: Introduceer je huidige medewerkers op de website 

De eerste weken bij een nieuwe werkgever zijn altijd spannend. Belangrijk is dat werknemers zich zo snel mogelijk thuisvoelen bij hun collega’s. En om mensen feeling te laten krijgen met een bedrijf, is het slim om de medewerkers online alvast voor te stellen. Natuurlijk zet je daar kort neer welke functie ze hebben, maar veel leuker is het om ze bijvoorbeeld over hun hobby’s te laten vertellen. Zo voelen werkzoekenden vooraf al een soort band die ze wellicht overhaalt om voor jouw organisatie te kiezen.  

Tip 2: Laat de werksfeer goed doorschemeren door middel van social media 

Social media kennen veel mogelijkheden. Je kunt aan klanten laten zien wat je als organisatie te bieden hebt, maar je kunt ook meer inzetten op arbeidsmarktcommunicatie. Immers: soms heb je meer behoefte aan nieuwe werknemers dan aan nieuwe klanten. Met een treffend gekozen foto of tekst breng je de werksfeer binnen je organisatie over op werkzoekenden. Plaats vooral veel foto’s van uitjes, ontspanningsmomenten en het lekkere eten dat er in de pauze geserveerd wordt. De werksfeer kan bij het kiezen van een nieuwe baan doorslaggevend zijn. 

Tip 3: Toon wat jouw organisatie uniek maakt 

Veel functies lijken op het eerste gezicht op elkaar in vergelijking met wat concurrenten aanbieden. Maak jezelf aantrekkelijk als werkgever door de focus te leggen op unique selling points, de welbekende USP’s. En overleg deze vooral met je medewerkers: waarom hebben zij ervoor gekozen om voor jouw bedrijf aan de slag te gaan?  

Daarnaast kun je andere bijkomende voordelen voor werknemers benoemen. Is er bijvoorbeeld een optie om hybride te werken? Krijgen medewerkers veel autonomie binnen de organisatie? Worden er ook opleidingsmogelijkheden binnen het bedrijf aangeboden? Zet de spotlight op dat soort secundaire arbeidsvoorwaarden.  

Tip 4: Zet je organisatie in de markt als thought leader  

Je wil jouw bedrijf zo professioneel mogelijk neerzetten in de markt. Dit doe je als thought leader mét een duidelijk doel in je achterhoofd. Als organisatie wil je uitstralen dat jullie weten wat er speelt en boven op de bal zitten. Hoe doe je dit? Schrijf interessante, inhoudelijke content en maak regelmatig casestudies. Niets is aansprekender dan een verhaal uit de praktijk. Je laat zien dat je een professionele club bent met mooie projecten en veel kennis die je ook graag deelt. Een andere goede manier om potentiële kandidaten enthousiast te maken is medewerkers aan het woord te laten. “Bij ons kan je carrière maken!” 

Contentmarketing inzetten om nieuwe medewerkers aan te trekken? 

De manier waarop je jezelf als organisatie online neerzet kan een groot verschil maken. Wil je opvallen? Dan kan het handig zijn om je contentproductie aan professionals uit te besteden. Niet elke organisatie heeft deze mensen zelf in huis. Daarom bieden wij bij CanvassCompany ‘Content as a Service’ aan! Check deze pagina voor meer informatie! 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description