Renderen jouw B2B-whitepapers niet? Onze bedrijfsjournalisten geven tips!
De whitepaper is een van de geheime wapens van goede contentmarketeers. ‘Geheim’, want veel bedrijven kennen de ingrediënten van een werkelijk effectieve whitepaper niet. In dit artikel geven we een kijkje in de keuken van CanvassCompany.
Tegenwoordig hapt de B2B-klant niet meer toe op basis van één enkel gesprek. Met agressieve verkooptechnieken ga je het niet meer maken. Het beslissingsproces van een potentiële klant begint met een rondje op Google…
Waarom whitepapers?
Als B2B-bedrijf moet je dus online aanwezig zijn en daar luisteren naar de vragen die spelen. Door middel van content geef je informatie en help je prospects verder in hun buyer journey. De whitepaper is hier een uitgelezen middel voor.
Een whitepaper is een document waarin een probleem wordt beschreven, tezamen met een mogelijke oplossing. Het doel is potentiële klanten te helpen om een beslissing te nemen.
Wanneer een whitepaper een hoge kwaliteit heeft, is het een krachtige tool voor je marketing en sales. Je laat ermee zien dat je expert bent, bouwt een relatie op met de klant en kunt met een slimme call-to-action een link leggen naar een product of dienst. Wanneer je ze achter een downloadformulier plaatst, werken whitepapers bijzonder goed voor leadgeneratie.
Checklist voor whitepapers
Waaraan moet een effectieve whitepaper voldoen? Bij CanvassCompany hanteren we de volgende 4 stelregels:
-
Beantwoord een vraag waar de potentiële klant al een tijdje mee rond loopt
Een goede whitepaper is geschreven voor de juiste doelgroep. De schrijver heeft de zogenaamde ‘buyer persona’ continu in zijn achterhoofd. Essentieel is het gebruik van voorbeeldsituaties waarin de potentiële klant zich herkent. Hoe beter de lezer zich begrepen voelt, hoe groter de kans dat hij verandert van een koude naar een warme lead.
-
De whitepaper bevat informatie met praktische handvatten
Biedt de lezer nieuwe inzichten die hij het liefst ook meteen kan gebruiken tijdens het werk. Als je op die manier waarde toevoegt, blijft jouw bedrijf on top of mind.
-
Maak geen reclamefolder!
Want de lezer moet niet teleurgesteld achterblijven als hij de whitepaper heeft gedownload. Zorg voor diepgang en inhoudelijke meerwaarde. Geef daarom inzicht in de laatste cijfers, onderzoeken en casestudy’s. Als jij laat zien dat je weet waarover je het hebt, dan zal de prospect eerder met je in zee gaan.
-
Zorg voor een mooie opmaak en een goed leesbare tekst
Last but not least: een lekker leesbare tekst is van belang en ook begrippen moeten helder zijn uitgelegd. Minstens zo belangrijk is de vormgeving van de whitepaper. Passende illustraties, een wisselende lay-out en een aansprekende cover maken de leesbeleving compleet.
Deze 4 regels vormen de basis van ons succesverhaal als bedrijf. Ons team van bedrijfsjournalisten en content creators voldoet dagelijks aan deze eisen om de meest inspirerende whitepapers te maken. Wil je meer weten over waarom contentmarketing essentieel is om meer leads te genereren? Lees dan onze laatste whitepaper ‘Professioneel leads genereren als koude acquisitie niet meer helpt’.