“Wat vind jij nou van die AI-tools? Gebruik je ze?” Die vraag krijgen tekstschrijvers, ontwerpers en content marketeers steeds vaker in marketingoverleggen en op verjaardagen en borrels. Ook de bedrijfsjournalisten en designers bij CanvassCompany merken dat AI (kunstmatige intelligentie) een actueel item is. Hun mening? Die is best genuanceerd. Maar, gewoon omdat het leuk is, maken we er in deze blog een wedstrijd van. Wie wint de slag om de beste content: AI of de contentprofessional? Onze sportverslaggever Floor van Dammen houdt de score bij. Tijd voor ronde 1! DING DING DING!!!
Ronde 1: productiviteit
Heb je bij een journalist ook dat romantische beeld in je hoofd van iemand die tijdens een interview vlijtig aantekeningen maakt in een opschrijfboekje? Neem daar maar afscheid van. Er zijn talloze AI-toepassingen waarmee journalisten interviews kunnen opnemen en automatisch laten transcriberen. Dat kan sinds kort met (onder andere) Microsoft Teams ook in het Nederlands. En geloof ons dat gaat een héél stuk sneller dan handmatig transcriberen.
Ook met beeld kan AI vlotter werken dan mensen dat kunnen. Wil je bij een blog bijvoorbeeld een afbeelding van een tienkoppige draak achter een laptop? Voor een illustrator zou dat best een tijdrovende klus zijn. Met een goede prompt (opdracht) maakt het programma Midjourney het beeld in een paar seconden voor je. Qua productiviteit wint AI dus gemakkelijk!
Ronde 2: oog voor detail
Ronde 2 dan. Heeft kunstmatige intelligentie ook oog voor detail? Dat valt soms tegen. In die automatische transcriptie bijvoorbeeld: “discussie over de grote caseload” wordt “discussie over de grote Kees Sloot.” En als je goed kijkt naar een door AI gegenereerde foto, kan het zomaar zijn dat iemand drie oren heeft. Of dat een kopje koffie boven de tafel zweeft in plaats van erop staat.Aan de andere kant: als je chatbot/taalmodel ChatGPT vraagt om te beschrijven hoe het imago van het bedrijf Shell is veranderd in de loop van de jaren, krijg je een uitgebreid en inhoudelijk kloppend verhaal. Inclusief details over synthetische motorolie en vroegere slogans (‘you can be sure of Shell’.)
Een lastige ronde dus. Met AI kun je veel, maar: een menselijke check blijft vaak nog nodig. Allebei een punt erbij!
Ronde 3: onderzoeksvaardigheden
Hoe zit het met onderzoeksvaardigheden? AI-tools zijn supergoed in data doorzoeken en het meest passende antwoord op jouw vraag ‘voorspellen’. En als je dat wil, kan AI je zelfs helpen met teksten voor SEO (Search Engine Optimization) door zoekwoorden te vinden en suggesties te doen voor het optimaliseren van je tekst.
Maar zou AI uit zichzelf het PFAS-schandaal aan het licht hebben gebracht, of Sywerts mondkapjesdeal of de misstanden bij The Voice? Wij denken van niet! Zoeken naar nieuws, diepgravend onderzoek doen, de juiste personen benaderen én ze de goede vragen stellen: dat kunnen echte journalisten toch het beste. Een punt voor de professionals.
Ronde 4: ethiek
De ethiek-ronde gaat bijna vanzelfsprekend naar de mensen van vlees en bloed. Hoewel die natuurlijk ook missers maken, doet AI dat nog veel vaker. Vraag je de tool DALL-E bijvoorbeeld om meerdere beelden van ‘een baas op kantoor’, dan krijg je alleen witte mannen te zien.
Erger nog: bots zoals ChatGPT, Bing en Bard genereren soms desinformatie, gaan niet heel zorgvuldig om met privacy en blijken betaalmuren te kunnen omzeilen.
Ronde 5: creativiteit/originaliteit
Alle tekstschrijvers kennen het: een writer’s block. Hoe ideaal is het dan, als je een online tool kunt vragen om vijf goede invalshoeken voor een artikel te bedenken of tien leuke titels? Je kunt zelfs een hele online brainstormsessie houden. Met een goede vraag/prompt krijg je vaak ook een goed antwoord. Hoewel, soms lijkt de huidige generatie chatbots een beetje op een losgeslagen Amerikaanse PR-medewerker die strooit met adjectieven: woorden als innovatieve, briljante, diepgaande, fantastische etc.
Ook wagen we te betwijfelen of AI-tools met originele vondsten kunnen komen, zoals een IT-tekst met een Star Wars-sausje of een eindejaarsblog in de vorm van een kerstverhaal. Want die creatieve ideeën hebben onze contentprofessionals toch echt zelf bedacht. Conclusie van deze laatste ronde: weer een punt voor allebei.
De mogelijkheden van AI én contentprofessionals combineren? CanvassCompany kan dat!
Eigenlijk is bovenstaande wedstrijd een beetje flauw, want je hóéft helemaal niet te kiezen tussen het inzetten van AI of van contentprofessionals. Met vakmensen die goed kunnen werken met AI, heb je namelijk het beste van twee werelden. Bij CanvassCompany houden we daarom alle AI-ontwikkelingen in de gaten en zetten we AI-tools slim in.
Doordat we met kunstmatige intelligentie efficiënter kunnen werken, hebben we nóg meer tijd om doordachte, authentieke en creatieve content te maken. Waarmee jouw organisatie boven het maaiveld uitsteekt. We verwoorden en verbeelden de nieuwe uitdagingen die spelen in de wereld van jouw klanten. En: de unieke visie die jouw organisatie daarop heeft.
Meer weten? Neem contact op voor een goed gesprek. Met een echt mens, beloofd.