De impact van het digitale tijdperk op het marketing- en salesproces van B2B-organisaties is groot. Tegelijkertijd gelden veel klassieke uitgangspunten nog steeds. De manier hoe je ze invult, is echter totaal aan het veranderen. Waar marketing en sales lange tijd twee aparte afdelingen waren, dienen ze tegenwoordig goed samen te werken of zelfs te integreren.
Propositie verbeteren
Wanneer je de positionering en de daaropvolgende propositie, niet aanpast aan deze huidige realiteit en eens in de zoveel tijd refresht, dan weet je eigenlijk zeker dat het verhaal rammelt.
PS, in dit e-book helpen we je met een deep dive naar de visie en missie van de organisatie. Vaak moeten die twee worden bijgeschaafd om zo de positionering weer strak en up-to-date te maken. Daarna volgt pas de propositie…
En wat is een propositie eigenlijk precies?
Dit is de waarde – ook wel de belofte – van jouw product of dienstverlening die potentiële klanten mogen verwachten. Een propositie geeft antwoord op de vragen: Wie ben je? Wat doe je? Voor wie doe je dat? En wat hebben zij daaraan?
Leer de potentiële klant beter begrijpen
Het kan zijn dat je aan iedere doelgroep uiteindelijk hetzelfde levert, maar de argumenten zijn per doelgroep verschillend. Een propositie gaat dus niet over wat je levert, maar waarom je het levert. Wat zijn de argumenten voor de beoogde organisatie om daarin mee te gaan? Waar herkennen zij zich in? Wat levert de dienstverlening hun nou eigenlijk op? Praat in de taal van de doelgroep en wees relevant.
Is de propositie op orde?
Dan kan de organisatie bewegen naar de volgende stap en kun je – om maar een paar concrete voorbeelden te noemen – de website gaan updaten en passende content creëren. Om er uiteindelijk voor te zorgen dat jouw unieke verhaal verteld wordt aan de markt(en) die je wil bedienen.
Want onthoud: de deal komt uiteindelijk niet tot stand om je product of dienst, maar om je visie op de oplossing. Hoe de vervolgstappen eruit kunnen zien? Neem eens een kijkje op deze pagina!