Visuals zijn een must in de content marketing arena.
Laten we eens kijken waarom visuele content zo essentieel is bij het ontwikkelen van je b2b content strategie en hoe je in kan spelen op deze trend.
1. Visuele content helpt mensen je merk te onthouden
Het gebruik van een gedefinieerde stijl in je visuele content helpt je een plek te veroveren in de hoofden van prospects. Creëer beeld dat het karakter van jouw organisatie weergeeft. Zo krijgt je merk een herkenbare uitstraling.
Voeg het logo van je organisatie toe aan elke afbeelding of andere visuele uiting. Dat is net die extra stap waardoor je merk voetsporen achterlaat in het hoofd van je prospect. Het hoeft absoluut niet prominent in beeld te staan maar een klein detail heeft indirect impact op het verhogen van je merkbekendheid.
2. Visuele content laat letterlijk iets voelen
Visuele content is een krachtige tool in het genereren van de juiste emoties bij prospects. Verschillende psychologische onderzoeken hebben uitgewezen dat bepaalde kleuren direct gelinkt zijn aan emoties in het menselijk brein.
Neem bijvoorbeeld de kleur oranje die speelsheid en energie oproept, terwijl blauw een vertrouwd en welkom gevoel aanwakkert. Kleuren spelen een grote rol in hoe het publiek reageert op content. Zelfs de symmetrie of juist asymmetrie kan invloed hebben op het emotionele aspect van visuele content. Je kan gevoelens als chaos of juist orde, intimiteit of afzondering creëren alleen al met de indeling van jouw visuele content.
3. Mensen zijn overladen met content
Het internet spoelt over van de content en elke nanoseconde wordt daar weer iets aan toegevoegd. Dus moet je opvallen en zorgen dat het beklijft. Hoe helpt visuele content daarbij? Om te beginnen, 65% van de mensen zijn ‘visual learners’, waarbij het brein beeldende content 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Dus moet je deze kracht voor je boodschap laten werken!
Hoe makkelijker het voor jouw prospects is de informatie te verwerken, hoe langer ze hun aandacht erbij houden en ze meer tijd besteden aan het opnemen van de inhoud van de content.
Infographics zijn bijvoorbeeld een mooie manier om droge, zakelijke content om te zetten in een visueel aantrekkelijk geheel waardoor de info gewoonweg beter behapbaar is. Bekijk hier een voorbeeld!
4. Social Media eist gebruik van visuele content op
Visuals zijn het ‘media’ gedeelte van social media marketing. Beeld is de belangrijkste reden voor prospects om zich op dit soort platformen te begeven. Als je content maakt die deelbaar is, dan is visuele content essentieel. Wanneer zag je voor het laatst een artikel zonder afbeelding? Of klikte je op een titel zonder beeld op social media? Waarschijnlijk doe je dit (bijna) nooit. Dat is omdat visuele content het bloed in de aderen van social media is.
Wanneer je social media effectief in je content marketing wil integreren, en tegenwoordig is dat nodig, dan moet visuele content hoog op je prioriteitenlijst staan.
5. Visuals zijn belangrijk voor SEO
Afbeeldingen en video spelen een hele grote rol bij SEO (Search Engine Optimalisatie). Elke afbeelding kan geoptimaliseerd zijn voor SEO. Je hoeft slechts jouw gekozen zoekwoord toe te voegen aan de titel van de afbeelding, bestandsnaam en alttekst. Hoewel dit niet zichtbaar is voor jouw bezoekers is dit wel degelijk zichtbaar (en telt het zwaar mee) voor zoekmachines.
Plus, elke keer dat een afbeelding of video wordt gedeeld, wordt er een extra backlink toegevoegd die jouw SEO versterkt.
Dus de eerstvolgende keer dat je content maakt is het handig om het volgende in gedachten te houden:
- In deze tijd is beeldende content een absolute basisbehoefte voor elke B2B organisatie
- Visuele content is een essentieel onderdeel voor geweldige SEO
- Gebruik visuele content om mensen te laten onthouden wie jij bent als bedrijf
- Afbeeldingen met de juiste kleuren zijn een goede manier om prospects emotioneel te prikkelen