Trap niet in deze 3 valkuilen! Is jouw B2B-marketing wel écht gericht op de juiste doelgroep?

Wellicht een herkenbare situatie: ik heb geen tijd voor nieuwe potentiële klanten, want ik heb al te veel aanvragen die nog op de plank liggen… Maar, het kaf van het koren scheiden kost natuurlijk ook kostbare tijd! In deze blog gaan we dieper in op het vinden van de juiste doelgroep. Want spreek je een passende doelgroep aan? Dan zullen vage aanvragen slinken en alleen de neusjes van de zalm overblijven.

Je doelgroep: dé groep mensen of bedrijven die – onder de juiste omstandigheden – het meest geneigd zijn om voor jouw product of dienst te kiezen als oplossing voor een vraagstuk. Deze groep bepaalt de manier van communicatie van jouw organisatie. Toch zijn er een heel aantal valkuilen waar je op moet letten bij het bepalen van een juiste doelgroep; we behandelen er een aantal. 

1. Baseer je doelgroep op onderzoek, niet op aannames 

Start met de informatie die je al hebt opgebouwd. Jouw ervaring als ondernemer en de kennis die je al hebt van je doelgroep. Structureer de informatie en maak een verdiepingsslag. Analyseer je bestaande klantenbase. Maak een top vijf van de doelgroepen die goed vertegenwoordigd zijn én bedenk van welke soort klanten je er nog wel tien meer zou willen hebben. Waarom? Omdat jij specifieke oplossingen hiervoor hebt en over bovengemiddeld veel kennis beschikt. 

2. Schiet met scherp, niet met hagel 

Schieten doe je met scherp, hagel is voor op je boterham! Door focus aan te brengen, bespaar je jezelf een hoop tijd, geld en teleurstellingen. Als je jezelf specialiseert – en je diensten en producten niet aan iedereen verkoopt – maak je jezelf uniek. Alleen dan kun je een argumentatie creëren waar potentiële klanten zich in herkennen. 

3. Creëer een buyer persona, en blijf deze updaten 

Wat zijn de uitdagingen van de potentiële klant? Beantwoord vragen als: waar haalt de buyer persona zijn of haar informatie vandaan? Vindt deze doelgroep het prettig om video’s te bekijken of lezen ze liever een whitepaper? Bedenk dat een persona van drie jaar geleden niet meer volstaat. Uitdagingen die toen belangrijk waren zijn alweer achterhaald. Een persona zou dus op regelmatige basis moeten worden herzien. Blijf hem of haar updaten! 

En voordat je de juiste doelgroep gaat benaderen is het soms verstandig om eerst terug te gaan naar de tekentafel. Want is jouw positionering wel helemaal up-to-date? Wanneer potentiële klanten zich herkennen in het probleem dat jij beschrijft, staan ze pas open voor jouw oplossing. Wil jij je hierin verdiepen? Check dit e-book dan eens! 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description