Wellicht een herkenbare situatie: ik heb geen tijd voor nieuwe potentiële klanten, want ik heb al te veel aanvragen die nog op de plank liggen… Maar, het kaf van het koren scheiden kost natuurlijk ook kostbare tijd! In deze blog gaan we dieper in op het vinden van de juiste doelgroep. Want spreek je een passende doelgroep aan? Dan zullen vage aanvragen slinken en alleen de neusjes van de zalm overblijven.
Je doelgroep: dé groep mensen of bedrijven die – onder de juiste omstandigheden – het meest geneigd zijn om voor jouw product of dienst te kiezen als oplossing voor een vraagstuk. Deze groep bepaalt de manier van communicatie van jouw organisatie. Toch zijn er een heel aantal valkuilen waar je op moet letten bij het bepalen van een juiste doelgroep; we behandelen er een aantal.
1. Baseer je doelgroep op onderzoek, niet op aannames
Start met de informatie die je al hebt opgebouwd. Jouw ervaring als ondernemer en de kennis die je al hebt van je doelgroep. Structureer de informatie en maak een verdiepingsslag. Analyseer je bestaande klantenbase. Maak een top vijf van de doelgroepen die goed vertegenwoordigd zijn én bedenk van welke soort klanten je er nog wel tien meer zou willen hebben. Waarom? Omdat jij specifieke oplossingen hiervoor hebt en over bovengemiddeld veel kennis beschikt.
2. Schiet met scherp, niet met hagel
Schieten doe je met scherp, hagel is voor op je boterham! Door focus aan te brengen, bespaar je jezelf een hoop tijd, geld en teleurstellingen. Als je jezelf specialiseert – en je diensten en producten niet aan iedereen verkoopt – maak je jezelf uniek. Alleen dan kun je een argumentatie creëren waar potentiële klanten zich in herkennen.
3. Creëer een buyer persona, en blijf deze updaten
Wat zijn de uitdagingen van de potentiële klant? Beantwoord vragen als: waar haalt de buyer persona zijn of haar informatie vandaan? Vindt deze doelgroep het prettig om video’s te bekijken of lezen ze liever een whitepaper? Bedenk dat een persona van drie jaar geleden niet meer volstaat. Uitdagingen die toen belangrijk waren zijn alweer achterhaald. Een persona zou dus op regelmatige basis moeten worden herzien. Blijf hem of haar updaten!
En voordat je de juiste doelgroep gaat benaderen is het soms verstandig om eerst terug te gaan naar de tekentafel. Want is jouw positionering wel helemaal up-to-date? Wanneer potentiële klanten zich herkennen in het probleem dat jij beschrijft, staan ze pas open voor jouw oplossing. Wil jij je hierin verdiepen? Check dit e-book dan eens!