LinkedIn gooit de regels om: zo blijf je zakelijk zichtbaar 

Tijdens de coronapandemie publiceerden gebruikers plotseling veel vaker persoonlijke berichten op LinkedIn. Dit leidde tot een flink aantal klachten van mensen die LinkedIn juist voornamelijk gebruiken om zich op zakelijk vlak te laten informeren en inspireren. LinkedIn heeft recent ingegrepen door een aantal wijzigingen door te voeren. Wat is er veranderd en hoe zorg je met deze nieuwe regels voor de meeste interactie? We vroegen het aan onze LinkedIn-expert Emiel Binnekamp!  

Wat is er veranderd aan het algoritme van LinkedIn? 

Hoe het algoritme van LinkedIn precies werkt, is een goed bewaard geheim. Toch brengt LinkedIn soms zelf nieuws naar buiten waaruit je kunt opmaken hoe je kunt zorgen dat je posts goed scoren, vertelt Emiel. “In een recente podcast hebben Director of Product Management Alice Xiong en Editor-in-Chief Dan Roth van LinkedIn aangegeven dat het platform eigenlijk weg wil blijven van virale generieke posts en juist meer ruimte wil bieden voor posts die informeren en inspireren.” Het gaat dus niet langer om berichten schrijven die je de meeste likes of volgers opleveren, maar om het op gang brengen en houden van een discussie of gesprek, waarbij jij als thought leader waarde toevoegt met de content die je plaatst. 

Hoe schrijf je een goed zichtbare LinkedIn-post? 

In de nieuwe opzet worden jouw posts vaker aan je volgers getoond als ze een mening, vraag of advies bevatten. Daarbij is het wel belangrijk dat je schrijft over een onderwerp waar je verstand van hebt, anders laat het algoritme je bericht juist minder vaak zien. Deel dus vooral content waar je veel van weet én waar jouw volgers iets van kunnen opsteken, raadt Emiel aan: “Plaats je een bericht op LinkedIn waarin je kennis deelt, advies of een mening geeft, dan krijgt dat bericht een voorkeursbehandeling boven andere contenttypes.”  

Waar moet je op letten als je een LinkedIn-post schrijft? 

Wil je voortaan optimaal zichtbaar blijven voor je volgers? Dan kun je jezelf deze checkvragen stellen: 

  • Spreek je een specifieke doelgroep aan?  
  • Maak je een koppeling met je eigen expertise? 
  • Blijkt uit de informatie op je profiel dat je weet waar je het over hebt?  
  • Start je bericht een discussie of conversatie met je volgers? 
  • Reageren er mensen uit het betreffende vakgebied? 
  • Voegen de reacties inhoudelijk waarde toe aan de discussie of conversatie? 

    Als het antwoord op het merendeel van de bovenstaande vragen ‘ja’ is, dan stijgt daarmee de kans dat je bericht het goed doet. Maar, benadrukt Emiel, dat is geen garantie: “Het is geen checklist die je af kunt vinken voor een gegarandeerd goed presterende post. Er zijn ook posts die netjes aan al deze kenmerken voldoen en toch matig scoren, net zoals er altijd persoonlijke berichten zullen zijn die het geweldig blijven doen, en dat is prima natuurlijk. Het lijkt nu wel allemaal iets meer in balans en dat vind ik een goed teken.” 

Maak impact op LinkedIn: zet je expertise voorop

Wil je je zichtbaarheid vergroten op LinkedIn, dan gaat het er voortaan dus nog meer dan anders om dat jouw kennis en ervaring duidelijk naar voren komt in alle content die je plaatst. Zo maak je meetbare impact met jouw expertise en voegen je bijdragen waarde toe aan de discussie. Vind je dit lastig? Geen probleem! Onze ervaren content marketeers en designers zijn tot in de puntjes thuis in hun vakgebied. Door hun kennis en kunde te combineren, weten ze iedere keer de juiste snaar te raken. Zo vertalen we inhoudelijke informatie over de zakelijke dienstverlening van onze klanten naar aansprekende content voor diverse platforms.  

Klaar om jouw volle LinkedIn-potentieel te benutten? Neem contact op voor een kop koffie! 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description