Hoe zet je de kracht van AI in om hoger in Google te komen? 

In de afgelopen jaren heeft AI (kunstmatige intelligentie) een heuse revolutie teweeggebracht in verschillende branches. Van rechtspraak tot logistiek en van media tot zorg, zo goed als iedereen heeft de mogelijkheden van AI ontdekt. Neem zoekmachines; door de inzet van algoritmes zijn die slimmer dan ooit. Op zijn beurt heeft dat invloed op de manier waarop bedrijven inzetten op Search Engine Optimization (SEO), een techniek om hoger in Google te komen.  

Hoe zet je in deze tijd een optimale digitale marketingstrategie neer en wat kan kunstmatige intelligentie daarin betekenen? We zetten een aantal handige toepassingen van AI voor SEO op een rijtje. 

Tip 1: Gebruik AI om je zoekwoordanalyse te automatiseren 

Een van de belangrijkste taken in SEO is het vinden van de geschikte zoekwoorden; dit is essentieel om je beoogde doelgroep te bereiken en organisch verkeer te genereren. AI kan helpen om je SEO te automatiseren door grote aantallen zoekwoorden te analyseren en relevante zoekwoorden te identificeren. Daarmee is de eerste grote verbeterslag in je SEO-strategie meteen gemaakt.  

Tip 2: Optimaliseer je content met behulp van AI 

Veruit de meeste mensen hebben wel eens van ChatGPT gehoord: een zelflerende chatbot die niet alleen vragen kan beantwoorden, maar ook teksten kan schrijven. Zulke AI-technologie kun je ook gebruiken om de content op je website te analyseren en te verbeteren. Een zelflerend algoritme kan de inhoud van een tekst leren begrijpen en daardoor suggesties doen voor het optimaliseren van de content. Zo kun je AI-tools SEO-taken geven als het aanbevelen van (meer) relevante zoekwoorden of het verbeteren van de leesbaarheid.  

Daarnaast kun je AI gebruiken om erachter te komen hoe zoekmachines bepaalde online content evalueren en indexeren, om te zorgen dat je geoptimaliseerde webteksten hoger in de zoekresultaten eindigen. 

Tip 3: Zet AI in voor een betere gebruikerservaring 

Als je het gedrag van gebruikers op je website laat analyseren door een AI-algoritme, wordt snel duidelijk welke SEO-elementen van je site zouden kunnen profiteren van een verbeterslag. Denk bijvoorbeeld aan laadsnelheid, gebroken links en een logische navigatie- of menustructuur. Met deze inzichten kun je de website nog verder optimaliseren en zo de kans vergroten dat bezoekers vaker terugkomen. Zoekmachines zetten websites die een geweldige gebruikerservaring bieden bovendien hoger in de zoekresultaten, wat ook weer tot meer verkeer leidt.

Tip 4: Laat AI gepersonaliseerde zoekresultaten genereren 

Nog een goede manier om AI-tools in te zetten voor SEO: gebruik ze om zoekresultaten te personaliseren. Dit kan bijvoorbeeld op basis van de zoekgeschiedenis, locatie en voorkeuren van een individuele gebruiker. Zo verbeter je de relevantie van die zoekresultaten. Dit verhoogt de betrokkenheid en conversie: hoe meer een zoekresultaat aansluit bij de interesses van de gebruiker, hoe groter de kans dat diegene ook daadwerkelijk op de link klikt.   

Kanttekeningen over AI voor SEO 

Veel tekstschrijvers zien AI-tools als ChatGPT als een bedreiging voor hun vak: als een machine je werk kan uitvoeren, wat voegen mensen dan nog toe? Maar alles helemaal geautomatiseerd laten uitvoeren, is nog echt toekomstmuziek. Hoewel je AI-content zeker kunt gebruiken in je SEO-strategie, is de kwaliteit van groot belang: hoe beter de content aansluit bij de behoeften en interesses van de gebruikers, des te beter het resultaat. In het algemeen kan AI-content je SEO helpen door meer relevante en unieke content te genereren, wat weer kan bijdragen aan een hogere plek in de zoekresultaten. Daarbij is het wel belangrijk om te weten dat zoekmachines steeds beter in staat zijn om het onderscheid te maken tussen door mensen geschreven content en AI-gegenereerde content. Vertrouw je dus volledig op machine learning voor SEO, dan is de kans groot dat een zoekmachine je daar juist voor afstraft door je website heel laag of zelfs helemaal niet in de zoekresultaten weer te geven.

Een slimme SEO-specialist is op de toekomst voorbereid 

Wil je je SEO inrichten met behulp van AI, dan zijn er al met al dus een aantal vrij makkelijke stappen die je meteen kunt zetten om beter vindbaar te worden. Maar betekent dit dan ook dat menselijke SEO-specialisten binnenkort niet meer relevant zijn? Misschien moeten we dat nog even aan ChatGPT zelf vragen. Zeg ChatGPT, wat gaat het toenemende percentage AI-content betekenen voor SEO-specialisten?  

Een SEO-strategie die resultaat boekt? CanvassCompany helpt! 

Bij CanvassCompany weten we dat goede vindbaarheid valt of staat met goede authentieke content. Onze ervaren bedrijfsjournalisten en online specialisten denken daarom al vanaf het begin mee over hoe we jouw SEO-strategie kunnen optimaliseren voor betere zichtbaarheid én vindbaarheid. Zo leveren we consequent relevante content op die goed scoort bij zoekmachines. Meer weten? Neem contact op met onze directeur Edwin voor een kop koffie en een goed gesprek! 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description