Dit betekent tijd voor actie, aangezien 54% van alle internetgebruikers in Nederland via Google Chrome naar informatie zoekt.
Mixed content betekent dat er op een website onderdelen, zoals afbeeldingen, audio, video of andere externe content, via HTTP geladen worden, terwijl de website zelf via HTTPS getoond wordt. Een browser herkent deze onveilige onderdelen en zal de website niet als volledig veilig beschouwen. Met als gevolg dat de websitebezoeker wordt verward met een HTTPS-URL, maar met waarschuwingen in de URL-balk dat delen onveilig zijn.
Het concept mixed content gaat erg belangrijk worden, omdat Google Chrome heeft aangekondigd dit soort content niet meer standaard weer te geven. Heb je toch mixed content op je website staan, dan zien bezoekers die jouw website met Chrome bezoeken, vanaf deze maand lege plekken. Dit is nadelig voor de vindbaarheid in zoekmachines en de bezoekerservaring. Sta daarom even stil bij deze update van Google Chrome en check of jouw website nog up-to-date is.
Wat is HTTP ook alweer?
Voor het opfrissen: HTTP is het standaardprotocol van een website. HTTPS is de opvolger van HTTP, waarbij de S staat voor ‘Secured’. Deze S verschijnt als je een SSL-certificaat hebt aangeschaft, waardoor een beveiligde verbinding ontstaat tussen een websitebezoeker en de website. Via HTTPS worden bezoekers beschermd tegen derde partijen met slechte bedoelingen.
Als een bezoeker bijvoorbeeld via een onbeveiligd wifi-netwerk naar je website gaat, kan informatie van die bezoeker worden opgevangen, bijvoorbeeld e-mailadressen en wachtwoorden. Ook kan via een onveilige internetverbinding de bezoeker aan malware of trackingcookies blootgesteld worden. Het HTTPS-protocol versleutelt alle berichten met een bepaalde code en maakt daardoor de communicatie via internet minder gevaarlijk.
Groen, grijs of rood slotje
Mixed content is de reden waarom het groene slotje in de URL-balk in browsers niet altijd functioneert, ook al heeft de website een SSL-certificaat. In de Chrome-browser is in 2018 het groene slotje trouwens al vervangen door een grijs slotje. Chrome-gebruikers moeten ervan uit kunnen gaan dat een website veilig is, vindt Google. Een rood slotje waarschuwt tegenwoordig bezoekers als zij op een onveilige website gegevens invoeren, bijvoorbeeld in een formulier.
Google gaat nu nog verder met Chrome. Vanaf Chrome versie 79 worden niet-versleutelde onderdelen op een website gewoon niet meer getoond. In versie 79 heeft de gebruiker dan nog wel de optie om deze functie handmatig uit te zetten. Vanaf versie 81 in februari 2020 worden dergelijke elementen echt niet meer geladen.
Controleer de content op je website
Nu is dus de tijd om als online marketeer en/of SEO-specialist nog een keer goed te (laten) controleren of je de content op je website op orde hebt. Er zijn verschillende plugins die je website kunnen scannen op mixed content. Onderzoek met je website-ontwikkelaar vervolgens hoe je eventuele mixed content zo snel mogelijk omzet naar veilige content. Je wilt tenslotte gevonden blijven worden door je potentiële bezoekers: een veilige website zal beter ranken in zoekmachines, dan een (gedeeltelijk) onveilige website. Potentiële leads afschrikken door de melding ‘onveilig’ wil je al helemaal niet. Dus houd je website veilig en aantrekkelijk met content en formulieren die leads aantrekken in plaats van wegjagen met alarmerende waarschuwingen.
Whitepaper over professioneel leads genereren
Een goed functionerende en veilige website is een belangrijk onderdeel in je online leadgeneratie. In onze whitepaper lees je hoe je met content in iedere fase van het inkoopproces van je klanten waarde toevoegt. Download onze whitepaper ‘Professioneel leads genereren als koude acquisitie niet meer werkt’.