Ondernemen in 2023! Waarom een to the point positionering helpt 

Hoe loods je jouw onderneming door deze onzekere tijden? Het is essentieel dat je doelgroepen direct begrijpen wat je als organisatie doet. Dit is de waarde die je toevoegt, hiermee breng je ze zekerheid. Kortom, het gaat om een helder verhaal… 

Wat is de eerste stap op weg naar een heldere positionering? De neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op krijgen. Staan ze dat al? Doe maar eens een test: vraag eens vijf medewerkers van sales of marketing om kort en krachtig uit te leggen wat jullie doen. Je krijgt vijf verschillende verhalen te horen. Of gedraag je eens als een willekeurige bezoeker van je website en beoordeel of je snel en makkelijk te weten komt wat jullie doen. Dat blijkt vaak best lastig te zijn.  

We hebben weinig tijd, speel hier dan ook op in! 

Hoe keer je het tij? Eigenlijk is het overkoepelende antwoord daarop: tijd. Juist in deze tijd is het belangrijk om to the point te zijn. Hou het simpel en kort; een potentiële klant of medewerker heeft namelijk geen tijd voor lange verhalen zonder kop of staart. Aan de andere kant, neem ook de tijd: ga niet over één nacht ijs. Een heldere positionering creëer je niet zo 1-2-3.  

Tips om to the point te communiceren  

Het zal je niet verbazen maar: naast dat mensen weinig tijd hebben, lezen ze over het algemeen slecht. En mensen die wel goed lezen, nemen daar dan weer weinig tijd voor. Een tekst, jouw verhaal, moet daarom bondig, gestructureerd én snel te lezen (of te vertellen) zijn. Hoe je dat doet? We vroegen het aan onze bedrijfsjournalisten. Zij houden het piramideprincipe aan: zet de belangrijkste informatie bovenaan en geef daarmee direct antwoord op de belangrijkste vraag. Maar stop ook niet te weinig informatie in je boodschap; te summier is weer het andere uiterste.  

Hoe creëer je een positionering die helder, concreet en krachtig is? 

Een boodschap die staat, jouw positionering, het vormt de basis voor een marketingstrategie. Kom daarom regelmatig met het kernteam bij elkaar en gooi alles op tafel. Want wie zijn jullie? Waar staat de organisatie voor, wat doen we precies en voor wie doen we dat? Het lijken simpele vragen maar geef er maar een concreet antwoord op. Met een nieuwe, concrete, positionering hangt je boodschap niet meer als los zand aan elkaar en communiceer je één verhaal dat staat naar nieuwe klanten en medewerkers.  

Even samengevat 

  • Mensen hebben weinig tijd, pas jouw verhaal hierop aan 
  • Tip: de inzet van het piramideprincipe. Geef direct antwoord op de belangrijkste vraag 
  • Een boodschap die staat vormt de basis voor een marketingstrategie  
  • Kom met jouw team bij elkaar om de kern van de organisatie bloot te leggen 
  • Hulp nodig met jouw positionering? Ga eens in gesprek met creatief strateeg Allain en directeur van CanvassCompany Edwin 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description