Marketing as a Service

Groeiambitie? Marketing as a Service!

Het is voor MKB bedrijven best een uitdaging om de snelle veranderingen in de marketingwereld bij te houden. We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie. Van digitalisering bewegen we richting kunstmatige intelligentie. Nieuwe apps bieden geweldige mogelijkheden om jouw klanten en prospects nog beter te leren kennen. Digitaal te nurturen en nieuwe diensten te ontwikkelen waar echt behoefte aan is. Graag helpt CanvassCompany jou de eerste stappen te zetten met Marketing as a Service, ook wel liefkozend MaaS genoemd.

Een beetje achtergrond

Mensen zijn online vaak op zoek naar informatie die voor hen waardevol en relevant is of content die antwoord geeft op vragen die leven binnen hun organisatie. Met inbound marketing spelen we in op deze behoefte. Door relevante content als whitepapers, blogposts, podcasts of video’s te publiceren, wordt het mogelijk om nieuwe bezoekers naar de website te trekken. Deze bezoekers, of potentiële klanten, worden nieuwsgierig gemaakt via zoekmachines of sociale media. Hebben ze eenmaal op een bericht geklikt, dan helpen intelligente marketing automation en webcare-software – samen met aanvullende inhoudelijke content – om de bezoekers in beeld te brengen. Vervolgens worden ze geconverteerd naar leads.

Inbound marketing is dus een vorm van pull-marketing, met als doel om via verschillende digitale mediakanalen potentiële klanten aan te trekken en bovenal de propositie van de organisatie te ‘laden’.

CanvassCompany vult deze marketingrol graag voor onze klanten in. Een slimme samenwerking die wij ‘Marketing as a Service’ noemen, ofwel MaaS. Voor een vast maandbedrag worden wij jullie inbound marketingafdeling, die gaat zorgen voor ‘ritme’ in de marketinguitingen.

Om deze samenwerking tot stand te brengen zijn 3 stappen noodzakelijk. Deze stappen zetten we in de eerste maand van elke samenwerking.

Stap 1. Technische websiteanalyse en nulmeting

De kwaliteit van jullie website is van essentieel belang. Functioneert de website technisch goed? Wordt de website goed gevonden in de verschillende zoekmachines? Zijn de landingspagina’s geoptimaliseerd? Is er een logische conversiefunnel?

Voordat we starten, voeren we dit onderzoek uit. Dit levert een rapport op met verbeterpunten. Denk daarbij aan de volgende aspecten:

  • Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Wat moet er worden aangepakt om beter gevonden te worden door Google en andere zoekmachines?
  • Keywordonderzoek: Op welke zoekwoorden zou je gevonden moeten worden?
  • Concurrentieonderzoek: Hoe scoren concurrenten in de zoekmachines en welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • UX (User Experience): Is de website gebruiksvriendelijk? Wat moet er anders om de conversie te optimaliseren?
  • Social media-analyse: Wij analyseren en optimaliseren jullie social media-kanalen.
  • Traffic: Hoeveel bezoekers heb je nu? We doen een nulmeting voor de website, socials en persoonlijke LinkedIn-pagina’s.

Stap 2. Contentstrategie workshop

In deze workshop werken we toe naar een heldere contentmarketingstrategie. Waar staan jullie en waar willen jullie naartoe? We verschaffen inzicht in de instrumenten en kanalen die het online medialandschap biedt en maken keuzes die voor jullie organisatie het meest geschikt zijn. Welke middelen gaan we inzetten? Wat wordt de tone of voice? Welke doelgroepen willen we bereiken en uit welke functies bestaat de Decision Making Unit (DMU) voornamelijk?

Met een lijst van actiepunten en volop inspiratie om content succesvol in te zetten, gaan we aan de slag. Uiteraard stellen we gezamenlijk een marketingkalender op waarin we de inhoudelijke thema’s vastleggen en de daarbij behorende uitingen in de tijd uitzetten.

Stap 3. Buyer journey & persona’s

De buyer journey is het proces dat iemand doorloopt wanneer hij een aankoop gaat doen. Wij brengen deze onder meer in kaart door digitaal en in persoon interviews af te nemen bij jullie bestaande klanten. Inzicht in deze klantreis helpt ook om heldere persona’s te creëren. Een persona is een verpersoonlijking van een bestaande of potentiële klantgroep. Om te bepalen wat voor ‘gezicht’ jullie marketing moet krijgen, is het belangrijk om te weten hoe klanten zich online bewegen. Een persona helpt bij het nemen van marketingbeslissingen en vormt de basis voor gepersonaliseerde contentmarketing.

In deze fase ontwikkelen we content in de vorm van een whitepaper, blogposts en social posts, richten we de marketing automation-omgeving in, ontwikkelen we flows en maken we landingspages aan. Hiermee starten we in de tweede maand van onze samenwerking.

Marketing Automation & Campagnemanagement

Zodra de content klaar is, starten we met de inrichting van het marketing automation-platform. We koppelen deze aan jullie website en het e-mailadres voor jullie marketingactiviteiten. We zetten alle contactpersonen met een e-mailadres uit jullie CRM in het platform en geven deze een tag: ‘Klant’, ‘Prospect’, ‘Concurrent’, ‘Key Prospect’ etc. Ook beginnen we met het inrichten van flows en een (engagement) scoringmodel. Daarnaast maken we de landingspages die nodig zijn voor het publiceren van de whitepaper en blog.

Samenvatting van onze maandelijkse werkzaamheden zijn:

  • Produceren (designen en schrijven) van whitepapers, blogs en social posts
  • Maken van landingspages die we koppelen aan de marketing automation-omgeving
  • Publiceren van posts, blogs en whitepapers
  • De stappen in de flows schrijven en designen
  • Scoringmodel inrichten en optimaliseren
  • A/B testing
  • Evalueren, optimaliseren, overleggen
  • Campagnes bedenken
  • Aanleveren van statistieken van traffic op de website en socials

Kortom, jij selecteert de oplossingen die passen bij jouw bedrijf en wij zullen ervoor zorgen dat de marketing soepel verloopt en dat het volledig aansluit bij jouw ambitie.

Nieuwsgierig naar wat wij voor jou kunnen oplossen?

Remy Dumortier - CanvassCompany

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Remy Dumortier

Marketing Manager

Met deze 50 tips wordt een marketing- en salesafdeling future proof!

Download gratis

 

Je staat op het punt je kennis te verbreden door middel van onze publicatie "Met deze 50 tips wordt een marketing- en salesafdeling future proof!".

Ik wens je veel leesplezier!

Edwin de Haas
Directeur CanvassCompany

You have Successfully Subscribed!