Wat voor data is eigenlijk beschikbaar op LinkedIn? Een voorbeeld is: hoe vaak jouw post geliket of gedeeld wordt, dit is al data op zich. Want bedenk: hoe vaker jouw post gedeeld, geliket of voorzien wordt van commentaar, hoe groter jouw bereik is. Dit is uiteraard niet de enige data die te verkrijgen is op LinkedIn. In LinkedIn Statistieken kan je namelijk nog veel dieper ingaan op deze materie. Je kan in statistieken kiezen om een overzicht van een bepaalde periode te bekijken, of om de statistieken per post in te zien.
Welke LinkedIn-data zijn nou belangrijk?
Wanneer je kijkt naar de statistieken per post dan kan je een aantal gegevens inzien:
- Weergaven: hoe vaak is je bericht getoond?
- Reacties: hoeveel mensen hebben een reactie achtergelaten?
- Aantal keer gedeeld: hoe vaak heeft iemand je bericht in zijn eigen feed gedeeld?
- Klikken: aantal klikken op je bericht, logo of je naam
- Interactiefrequentie: delen en reageren op een update
Naamsbekendheid
Afhankelijk van je doel, kijk je naar verschillende statistieken. Wanneer jij als bedrijf meer naamsbekendheid wil, dan zijn de weergaven interessant om naar te kijken! Bij weergaven kan je onderscheid maken tussen totale aantal weergaven en unieke weergaven. Een campagne kan 6000 weergaven hebben, maar dit hoeven niet 6000 verschillende personen te zijn. Het kan dan zijn dat één persoon jouw advertentie 6 keer heeft gezien.
Bereik
Kliks zijn belangrijk voor het behalen van een hoog bereik. Hoe meer kliks hoe hoger je komt te staan in het algoritme wat leidt tot een groter bereik. Maar wat zijn kliks precies en wat kan je hieruit opmaken? Bedenk dat het algoritme alles waarop geklikt is meeneemt: de klik op jouw profiel, op een externe link naar je website, het geven van een like etc. Het is daarom belangrijk om content zo interessant mogelijk te maken voor je doelgroep, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk geklikt wordt en je hoger wordt geplaatst in het algoritme.
Engagement
Wil jij weten of mensen zich betrokken en aangesproken voelen door je berichten? Dan is het verstandig om te kijken naar de interactiefrequentie. Interactiefrequentie geeft een indicatie weer van de hoeveelheid engagement in je bericht. Hoe hoger je interactiefrequentie hoe meer mensen zich betrokken voelen bij je berichten.
Weet waar je doelgroep vandaan komt
Wanneer je kijkt naar het overzicht van de cijfers per periode kan je nog meer leren! Beginnend met bezoekers op je bedrijfspagina. Je kan hierbij de demografische gegevens zoals functietitel, locatie, senioriteit, branche en bedrijfsgrootte inzien. Hieruit kan je dus opmaken of je de juiste doelgroep aantrekt.
Kom erachter welke behoeften je doelgroep heeft
Wanneer je in het overzicht kijkt naar updates, dan zie je hoeveel views, kliks, likes, reacties, deelacties en betrokkenheid je content heeft gehad. Hieruit kan je leren wat je doelgroep het meest waardeert. Zie jij bijvoorbeeld een piek in de grafiek? Dan heeft die post het erg goed gedaan. De volgende stap: onderzoek wat deze post anders maakt!
LinkedIn-data: soms lijkt het alsof je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar nu je weet naar welke punten je kunt kijken, laat jij geen kans meer liggen, toch? Wil je meer weten over waarom de online aanwezigheid van jouw organisatie middels het delen van inhoudelijke content zo belangrijk is? Download ons e-book: Werk aan online zichtbaarheid met contentmarketing.