Echter, de behoefte om mensen te leren kennen en te netwerken is universeel en blijft bestaan. En een goede adviseur die zijn potentiële klant helpt bij het nemen van het juiste besluit is nog steeds gewenst. Marketing neemt – door het delen van inspirerende content – een deel van de rol van sales over. Sales komt hierdoor pas later in het besluitvormingsproces van een potentiële klant in beeld… Hoe dit nieuwe proces er dan concreet uitziet? Ik heb een aantal tips voor je geformuleerd.
Marketing en sales zouden als twee handen op één buik moeten zijn, in de praktijk is dit alleen niet altijd het geval. Mijn advies? Richt je acquisitieproces opnieuw in. Wat dan de concrete stappen zijn?
- Denk goed na over je propositie, doelgroepen en DMU. Vind elkaar op digitale kanalen. Meng jezelf in inhoudelijke discussies op het platform waar jouw prospect zich bevindt.
- Zorg voor connecties met je doelgroep. Denk na over een gezamenlijke, logische aanleiding.
- Deel jouw kennis, inspireer en enthousiasmeer je nieuwe connectie. Een digitale pitch afvuren op iemand die je pas net kent? Slecht idee! Alleen als je echt iets interessants te melden hebt, kom je in gesprek.
- Plan een videocall voor een eerste kennismaking. Dat maakt het voor een prospect ook wat laagdrempeliger.
Met Digital Lead Development geven wij gestructureerd en inhoudelijk aandacht aan jullie prospects en realiseren we: contacten, downloads, engagement en afspraken. Wat ik als laatste wil meegeven: een interessant eerste gesprek is natuurlijk mooi, maar houd daarna je prospect warm en kom je beloftes na!
John Wouters, Commercieel Directeur bij Smurfit Kappa, zegt het volgende over Digital Lead Development:
“Digital Lead Development is de nieuwe manier van werken als het gaat om zo effectief en doelgericht mogelijk new business ontginnen; de reacties op simpele zakelijke berichten via LinkedIn zijn verrassend en verfrissend en zijn boven verwachting goed en hoopvol!”