Delen

Kom op de radar van je doelgroep en maak er een fantastisch 2023 van!

Wat kunnen we verwachten qua contentmarketingtrends in 2023? We gaan erover in gesprek met onze directeur Edwin de Haas. Een tipje van de sluier? Denk aan: inhoudelijke content in een lekker jasje en arbeidsmarktcommunicatie.

Contentmarketing is binnen het commerciële proces, door de sterke invloed van digitalisering, niet meer weg te denken. “We merken dat echt iedereen bezig is met zijn online aanwezigheid,” vertelt directeur en oprichter Edwin de Haas. “Hierbij is een goed verhaal en continue zichtbaarheid onmisbaar als je de juiste doelgroep wil bereiken.” 

Een strakke positionering is cruciaal  

Edwin merkt dat veel kennisintensieve bedrijven hiermee worstelen. “Ze leveren professionele diensten, maar weten niet goed te verwoorden wie ze zijn, waar ze voor staan, wat ze doen en voor wie ze dat doen. Een positioneringstraject kan uitkomst bieden.”  

En als de nieuwe positionering is bepaald? Dan komt contentmarketing om de hoek kijken. Dat is vaak een aparte uitdaging. Edwin: “Een strakke positionering neerzetten is al een ding, maar daarna met regelmaat goede content publiceren? Dat is qua organisatie heel belastend voor veel kennisintensieve bedrijven.” 

Edwin somt op wat voor vragen er allemaal bij dit proces naar voren komen. “Hoe bepaal je de onderwerpen? Hoe krijg je de kennis uit de hoofden van al die slimme mensen die bij je organisatie werken? En hoe maak je daar een mooi en helder verhaal van? Hoe richt je de planning in? Hoe zorg je ervoor dat contentmarketing geen ad hoc ding is maar een continu proces?”  

Ervaren journalisten voor sterke en aansprekende content  

Goede content publiceren en activeren doe je volgens Edwin niet een beetje of af en toe. “Wil je resultaat? Dan moet dit een continu proces zijn, met ritme én op professioneel niveau. Dat vraagt om een strakke planning, goede organisatie en intelligente ervaren journalisten die jouw verhaal kunnen vertalen naar goede content.” En varieer ook in de vormen en mogelijkheden die contentmarketing biedt, is een tip van Edwin. “Denk aan videoproducties, infographics, animaties, checklists, quizzen, beslisbomen enzovoort.”  

Dit zijn contentmarketingtrends die je in de gaten moet houden  

Waarmee kunnen B2B-bedrijven volgend jaar rekening houden als je het hebt over contentmarketing en online zichtbaarheid? “Blijf sowieso heel actief op LinkedIn. Dat kanaal is ontzettend belangrijk. Ondernemers zouden ook eens de mogelijkheden van account based marketing op LinkedIn kunnen verkennen. Dat betekent dat je de focus legt op specifieke doelgroepen en hier specifieke content voor maakt. LinkedIn is uitermate geschikt voor deze aanpak.” 

Een andere trend voor 2023 is professionele content ontwikkelen ter ondersteuning van arbeidsmarktcommunicatie. Het personeelstekort blijft. “Des te meer reden om ook op de radar te komen van potentiële nieuwe medewerkers.” En aan wat voor content kun je dan denken? “Cases met medewerkers, waarin je ook echt de diepte met ze ingaat. Waarom hebben zij gekozen voor jouw organisatie en wat doet hun daar ook blijven?”   

Contentmarketing? Ook in een neergaande economie!  

“Het laatste waar je als bedrijf op moet bezuinigen in een neergaande economie is je marketing,” geeft Edwin als laatste advies mee. “Ondernemers van traditionele bedrijven doen dat nog wel. Maar je ziet dat juist de moderne ondernemers, die meer met contentmarketing bezig zijn, zichtbaar blijven en succes boeken.” 

En de toekomstplannen voor CanvassCompany zelf? “Begin 2023 treden we naar buiten met een vernieuwde huisstijl die nog meer to the point is; daar ben ik erg trots op! Onze klanten gaan we nog vaker verrassen met nieuwe ideeën en strategieën.” We gaan echt een punt maken! Houd ons in de gaten… 

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.