Ho, wacht even. Een cookie, wat is dat ook alweer precies? “Een cookie is een klein bestandje met code, dit wordt op jouw computer geplaatst waardoor bepaalde gegevens worden geregistreerd. Op dit moment kunnen je voorkeuren worden onthouden en kan dit gebruikt worden voor re-marketing,” legt Nick uit in een Teamsmeeting.
First-party cookie en third-party cookie: het verschil
Nick vertelt dat je eigenlijk twee verschillende soorten cookies hebt: een first-party cookie en een third-party cookie. “Bij een first-party cookie gaat het stukje code enkel van de betreffende website naar jouw computer, deze cookie verzamelt gegevens als: de duur van een websitebezoek en op bijvoorbeeld welke pagina’s de bezoeker heeft gekeken. Een third-party cookie is net wat anders, het is als het ware een crossdomain cookie omdat de gegevens ook worden gedeeld met andere websites.”
Third-party cookies worden meestal gebruikt om advertenties te laten zien aan de bezoeker. Je herkent het vast wel: heb je één keer gezocht naar een bepaalde jeans, dan keert ie meerdere malen terug op andere websites of social media om bij jou on top of mind te blijven. En dat is vanaf het najaar van 2023 dus definitief verleden tijd. Wat nu Nick?
Vraag #1: Wat betekent het einde van third-party cookies voor organisaties?
“Voor organisaties is er na deze wijziging veel minder data beschikbaar om te analyseren. Het juiste segment of een specifieke consument is met het einde van de third-party cookie moeilijker te bereiken. Advertenties worden namelijk een stuk minder lucratief, omdat ze minder specifiek gemaakt kunnen worden.”
Vraag #2: Geldt dit dan alleen voor de B2C-markt?
“Nee, zeker niet, deze wijziging is net zo goed van toepassing op de B2B-markt. Op dit moment zie je nog vaak dat op internet gratis content (bijvoorbeeld een whitepaper) wordt gedeeld middels advertenties. Die worden aangeboden op basis van een bepaald segment, maar als een B2B-organisatie straks niet meer dat segment kan creëren, dan zal er naar andere oplossingen moeten worden gezocht om alsnog de juiste doelgroep te bereiken.”
Vraag #3: Wat zijn alternatieven voor third-party cookies?
“Je kan je als organisatie meer gaan richten op de first-party cookies. Ga aan de slag met je eigen website en je eigen e-mailinglijst om gegevens te verzamelen. Steek meer tijd in Search Engine Optimization (SEO) en kijk naar de basis daarvan. Dus: gebruik de juiste zoektermen, maak je website up-to-date met inhoudelijke content en zorg voor goede links waardoor traffic naar jouw website komt en je first-party cookies optimaal worden.”
Even kort samengevat: acquisitie via advertenties wordt minder aantrekkelijk voor zowel de B2C als de B2B-markt. Wat nu? Investeer in first-party cookies. Dit kost tijd, maar gelukkig heb je nog even. De boodschap van Nick is helder: ga aan de slag met jouw organische bereik. En wil jij nu ook de juiste doelgroep bereiken op een organische manier? Maak een steengoede website en deel met regelmaat relevante content; waar die aan moet voldoen lees je hier!