Verandering is noodzakelijk. Marketing en salesexpert Edwin de Haas heeft 50 tips voor jou op een rijtje gezet…
Bij CanvassCompany werken wij voor ambitieuze kennisintensieve bedrijven. Vaak zijn dat bedrijven die al langer bestaan en al lang succesvol zijn. Succes is vaak op de klassieke saleswijze behaald. In de loop van de jaren zijn deze bedrijven niet veel veranderd, terwijl de wereld om hen heen juist ontzettend is veranderd. Een aantal bedrijven is inmiddels aan het veranderen geslagen maar het grootste deel werkt nog steeds op de oude vertrouwde manier.
“De impact van het digitale tijdperk op het salesproces van kennisintensieve organisaties is groot,” vertelt De Haas. “Tegelijkertijd gelden veel klassieke uitgangspunten nog steeds. De manier hoe je ze invult, is – mede door die digitalisering – totaal aan het veranderen. Waar marketing en sales lange tijd twee aparte afdelingen waren, dienen ze tegenwoordig nauw samen te werken of zelfs te integreren. Marketing heeft een deel van de rol van sales overgenomen. De verkoper komt tegenwoordig pas later in het besluitvormingsproces van de klant of prospect in beeld.” Edwin heeft – om al die ondernemers te inspireren – maar liefst 50 (video)tips geformuleerd.
Sluit jij je ogen voor de nieuwe realiteit?
Zeven jaar geleden schreef Edwin al de bestseller Sales beter de Baas. Op een prikkelende manier stelde hij voor directeuren, ondernemers en verkopers herkenbare problemen aan de orde en gaf direct toepasbare adviezen en oplossingen. “Mijn boodschap van toen was: We gaan het anders doen, we pakken het proactiever aan en we laten succes niet langer aan het toeval over. Dat inzicht is nog precies hetzelfde gebleven. De manier waarop je dit goed aanpakt, heb ik door de jaren heen wel steeds bijgesteld. Tijd dus om je bij te praten, en dat in de vorm van 50 tips!”
Direct toepasbare tips
Naast die bewustwording wil Edwin ook inspireren bij de aanpak. “Hopelijk kunnen deze 50 tips een bijdrage leveren om B2B-organisaties succesvol te laten blijven. Voor mij persoonlijk is deze journey al geslaagd als we ook maar een klein beetje hebben kunnen bijdragen aan het verhogen van het bewustzijn dat verandering echt noodzakelijk is. Niemand ontkomt eraan en eigenlijk had je gisteren al moeten beginnen.”