Klantcase: een duidelijk verhaal voor Aaim
- Positionering
Michiel Hopman is één van de oprichters en eigenaren van Aaim. Al ruim tien jaar vormt Aaim de gids voor een mooie organisatiecultuur. Ze helpen klanten door de gewenste cultuur te verweven met de structuur waarin ze werken. Michiel liep rond met de vraag: hoe komen we op een efficiënte manier met de juiste doelgroep in contact?
“Hoe vertalen we onze kennis – in een concreet verhaal – naar de behoefte van de potentiële klant?” Met een uitdaging als deze weten onze directeur Edwin en Creatief Strateeg Allain wel raad…
1 duidelijk verhaal
Wat Aaim onderscheidt is dat ze structuur in een organisatiecultuur aanbrengen. Immers: cultuur vinden mensen toch altijd iets ongrijpbaars. Aaim maakt het grijpbaar door cultuur ook meetbaar te maken. Daarbij wordt gekeken naar acht verschillende structuren. Tot voor kort communiceerden ze deze punten wel, maar het was niet één duidelijk, concreet verhaal.
Aaim wilde dat de positionering zo duidelijk en strak werd, dat de juiste organisaties ‘als vanzelf’ naar hen toe zouden komen. Reden om de hulp van CanvassCompany in te schakelen. Tijdens een positioneringssessie voelden Edwin en Allain de eigenaren van Aaim stevig (maar ook prikkelend en inspirerend) aan de tand, over het ‘waarom’ van het bedrijf, de doelgroep en het verhaal áchter hun verhaal.
Sessies waarin ook gelachen wordt
Tijdens onze sessies gaan we altijd op zoek naar de kern van het verhaal: wat zijn de missie en visie van een onderneming? En daarop aansluitend: hoe leggen we dat uit aan de juiste doelgroepen? Het zijn intensieve bijeenkomsten waarin we de klant uitdagen, maar waar gelukkig ook veel gelachen wordt.
“Dat is een herkenbare setting voor ons,” vertelt Michiel. “Alleen stellen wij normaal gesproken altijd de vragen aan onze klanten.” Michiel en Raymond van Doorn (mede-eigenaar, rechts op de foto) kwamen erachter dat sommige zaken scherper in het hoofd zaten dan dat ze op papier stonden.
Michiel licht toe: “Als ondernemer heb je een compleet verhaal in je hoofd en je weet precies wat je doet en waarom je dat doet. Maar een manier vinden om dit concreet te communiceren naar de buitenwereld, dat is toch een kunst. Je moet zaken kunnen weglaten; de juiste zaken onderstrepen zodat potentiële klanten jou begrijpen. Edwin en Allain hebben die vertaalslag weten te maken.”
‘SHIT’, ‘GROWTH’ en ‘CHECK’: herkenbare doelgroepen
De grote doorbraak binnen het positioneringstraject? Dat was het moment dat gezamenlijk werd besloten de klanten in drie doelgroepen onder te verdelen. Op basis van hun type problemen vallen die nu onder het kopje ‘SHIT’, ‘GROWTH’ en ‘CHECK’. Hierdoor kan Aaim organisaties makkelijker uitleggen in welke categorie ze zitten: is er nog veel te verbeteren, zijn er kansen voor groei of gaat alles lekker?
De nieuwe inzichten zijn ook vertaald naar nieuwe teksten. “Die hebben we nu front row op de website staan en bijvoorbeeld toegevoegd aan presentaties die we geven.”
Uiteindelijk wil je dat mensen denken: met hen wil ik in zee
Michiels conclusie: “Aaim had een verhaal nodig waardoor potentiële klanten denken: poeh, met die mensen wil ik werken. Dat is gelukt. Bijkomend voordeel is dat Edwin snel de koppeling maakt naar de praktijk, de sales-kant. Zijn adviezen? Erg bruikbaar! We konden zijn tips meteen in een gesprek of presentatie toepassen.”
Wil je ook een verhaal dat staat?
We zijn benieuwd en maken graag kennis met je!