Klantcase: een duidelijk verhaal voor Aaim

Michiel Hopman is één van de oprichters en eigenaren van Aaim. Al ruim tien jaar vormt Aaim de gids voor een mooie organisatiecultuur. Ze helpen klanten door de gewenste cultuur te verweven met de structuur waarin ze werken. Michiel liep rond met de vraag: hoe komen we op een efficiënte manier met de juiste doelgroep in contact?

“Hoe vertalen we onze kennis – in een concreet verhaal – naar de behoefte van de potentiële klant?” Met een uitdaging als deze weten onze directeur Edwin en Creatief Strateeg Allain wel raad…

1 duidelijk verhaal

Wat Aaim onderscheidt is dat ze structuur in een organisatiecultuur aanbrengen. Immers: cultuur vinden mensen toch altijd iets ongrijpbaars. Aaim maakt het grijpbaar door cultuur ook meetbaar te maken. Daarbij wordt gekeken naar acht verschillende structuren. Tot voor kort communiceerden ze deze punten wel, maar het was niet één duidelijk, concreet verhaal. 

Aaim wilde dat de positionering zo duidelijk en strak werd, dat de juiste organisaties ‘als vanzelf’ naar hen toe zouden komen. Reden om de hulp van CanvassCompany in te schakelen. Tijdens een positioneringssessie voelden Edwin en Allain de eigenaren van Aaim stevig (maar ook prikkelend en inspirerend) aan de tand, over het ‘waarom’ van het bedrijf, de doelgroep en het verhaal áchter hun verhaal.  

Sessies waarin ook gelachen wordt

Tijdens onze sessies gaan we altijd op zoek naar de kern van het verhaal: wat zijn de missie en visie van een onderneming? En daarop aansluitend: hoe leggen we dat uit aan de juiste doelgroepen? Het zijn intensieve bijeenkomsten waarin we de klant uitdagen, maar waar gelukkig ook veel gelachen wordt. 

“Dat is een herkenbare setting voor ons,” vertelt Michiel. “Alleen stellen wij normaal gesproken altijd de vragen aan onze klanten.” Michiel en Raymond van Doorn (mede-eigenaar, rechts op de foto) kwamen erachter dat sommige zaken scherper in het hoofd zaten dan dat ze op papier stonden.  

Michiel licht toe: “Als ondernemer heb je een compleet verhaal in je hoofd en je weet precies wat je doet en waarom je dat doet. Maar een manier vinden om dit concreet te communiceren naar de buitenwereld, dat is toch een kunst. Je moet zaken kunnen weglaten; de juiste zaken onderstrepen zodat potentiële klanten jou begrijpen. Edwin en Allain hebben die vertaalslag weten te maken.”

‘SHIT’, ‘GROWTH’ en ‘CHECK’: herkenbare doelgroepen

De grote doorbraak binnen het positioneringstraject? Dat was het moment dat gezamenlijk werd besloten de klanten in drie doelgroepen onder te verdelen. Op basis van hun type problemen vallen die nu onder het kopje ‘SHIT’, ‘GROWTH’ en ‘CHECK’. Hierdoor kan Aaim organisaties makkelijker uitleggen in welke categorie ze zitten: is er nog veel te verbeteren, zijn er kansen voor groei of gaat alles lekker? 

De nieuwe inzichten zijn ook vertaald naar nieuwe teksten. “Die hebben we nu front row op de website staan en bijvoorbeeld toegevoegd aan presentaties die we geven.” 

Uiteindelijk wil je dat mensen denken: met hen wil ik in zee

Michiels conclusie: “Aaim had een verhaal nodig waardoor potentiële klanten denken: poeh, met die mensen wil ik werken. Dat is gelukt. Bijkomend voordeel is dat Edwin snel de koppeling maakt naar de praktijk, de sales-kant. Zijn adviezen? Erg bruikbaar! We konden zijn tips meteen in een gesprek of presentatie toepassen.” 

Wil je ook een verhaal dat staat?

We zijn benieuwd en maken graag kennis met je!  

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description