Zo krijg je kennis uit het hoofd van experts binnen jouw organisatie!

Heb jij als b2b-onderneming veel meer te bieden dan dat er online over jullie te vinden is? Dat is eeuwig zonde. De oplossing? Inhoudelijke kennis vertalen naar content om je doelgroep slimmer te maken én te inspireren. Maar zet je hiervoor medewerkers aan het werk of is er misschien een ander antwoord op dit vraagstuk?
Bedrijfsjournalist Esther Klein
Bedrijfsjournalist Esther Klein
Bedrijfsjournalist Esther

Als de organisatie online aanwezig is en tegelijkertijd laat zien dat er expertise in huis is, dan sta je al gauw met 1-0 voor. Want in de huidige tijd begint het salesproces online. Daarom is het verstandig je digitale etalage – jouw website, social media en andere digitale uitingen – op orde te hebben. Maar wie zet je hiervoor in?  

Kanttekeningen die je kunt plaatsen wanneer medewerkers content maken

Binnen de organisatie ligt een schat aan waardevolle informatie voor het oprapen, vaak in de hoofden van de verschillende experts die bij jou in dienst zijn. Maar deze experts wil je natuurlijk het liefst inzetten op de klant. Immers: hoe ‘zonde’ zou het zijn als een expert een gedeelte van de kostbare tijd bezig is met marketing gerelateerde zaken?  

Experts zijn hoogstwaarschijnlijk geen contentspecialisten

Daarnaast zijn medewerkers vaak niet opgeleid om interessante en waardevolle content te creëren. Wanneer je aan een van jouw experts vraagt om een blog of socialpost te maken over een relevant topic, dan is het zeer waarschijnlijk dat deze persoon daar veel langer mee bezig is dan gewenst.  

Tijd en kwaliteit zijn goede graadmeters om de juiste keuze te maken

Waar een journalist binnen een bepaalde tijd een contentstuk maakt, kan iemand zonder een dergelijke achtergrond er misschien wel drie keer zo lang over doen. En dan is het nog de vraag of de content marketingtechnisch in orde is en het de doelgroep genoeg prikkelt. 

Nog één kanttekening dan: wil je hem of haar wel belasten met deze – voor hen – randzaken?

Het maken van de juiste content is een vak apart

De kennis van de organisatie wil je vertalen naar inhoudelijke content. Hierbij dienen onderwerpen in de juiste context geplaatst te worden. Belangrijk is ook dat er onderzoek wordt gedaan naar wat er speelt binnen jouw sector. Alleen door middel van het stellen van goede vragen en het boven water halen van de juiste feiten kan de organisatie zich onderscheiden. Wie kan deze taak dan wel op zich nemen?  

Ooit de inzet van een bedrijfsjournalist overwogen?

Misschien is de inzet van een (bedrijfs)journalist wel de oplossing voor dit vraagstuk. Een goede journalist kan een expert over een bepaald topic interviewen en zo de ‘key’ informatie filteren om er een goed stuk van te maken. Hij of zij kijkt namelijk met een helicopterview naar het onderwerp en weet wat de doelgroep ‘nodig’ heeft.

Een bedrijfsjournalist houdt het hogere doel in de gaten. Wat is de gekozen strategie en waar wil de organisatie naartoe? En nog een voordeel: vaak kan hij of zij op basis van één interview en deskresearch zorgen voor de juiste contentmix. Zo kun je de markt blijven voeden met jouw boodschap. Het gaat immers om een continu proces, waardoor je on top of mind bent en blijft. 

Bedrijfsjournalist Jaap

Ontmoet bedrijfsjournalisten Jaap en Esther

Ben je nog niet uitgepraat over dit onderwerp? Eén van onze bedrijfsjournalisten beantwoordt met liefde jouw vraag. Schroom dus niet om hieronder een reactie achter te laten.

Wil jij ook werken aan online zichtbaarheid door middel van contentmarketing? Check deze pagina!  

Bericht delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp