Lex is een ondernemer in de ICT. Zijn bedrijf heeft een beperkte doelgroep. Hij kan het zich dan ook niet veroorloven om alleen energie te steken in korte-termijn-opportunity’s en de rest te laten lopen.
Hij kent de drie scenario’s van de gesprekken die zijn accountmanagers voeren:
1) ze kunnen met de opportunity meteen aan de slag
2) de prospect heeft geen interesse, nu niet en in de toekomst niet;
3) mogelijk is er later een opportunity.
Dit laatste speelt – bij het bedrijf van Lex – bij maar liefst 62% van de eerste gesprekken. Omdat de accountmanager al geïnvesteerd heeft in de afspraak, is het zonde om hier niets meer mee te doen. Het gaat om een behoorlijke waarde in de salesfunnel.
Dus wat doet Lex?
Hij stuurt al die prospects die op lange of middellange termijn interessant kunnen zijn, door naar CanvassCompany. Wij vertroetelen die mensen vervolgens. Nurturing noemen we dat. Staat het ICT-bedrijf op een beurs of organiseert het een lunch, dan sturen we een uitnodiging. Verschijnt er een interessante whitepaper over de uitdaging die speelt bij deze prospect, dan sturen we die toe. Op deze manier creëren we drie tot vier contactmomenten per jaar. Zo blijft het bedrijf van Lex top of mind bij de beslisser.
EN DAT BETAALT ZICH UIT!
In prospects die het waarderen dat ze goed geïnformeerd worden. Maar ook in klinkende munt. Gemiddeld levert nurturing op de lange termijn 30 tot 50% meer klanten op. Zelfs jaren na een eerste gesprek haalt Lex zo nog opdrachten binnen.