Succesvol verkopen wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van je verkopers.
Als managementteam heb je daar ook een groot aandeel in. Ons advies luidt: ga terug naar de tekentafel en ontwikkel een visie die je verkopers én je bedrijf succesvol maakt.
In de huidige tijd zal je als verkoper met een goed verhaal bij de klant moeten komen. Wil hij succesvol zakendoen, dan moet duidelijk zijn wie jullie zijn, wat jullie doen, voor wie jullie dat dan doen, waarom jullie dat doen en hoe de klant of prospect daar zijn voordeel mee kan doen. Kortom, om goed te kunnen presteren heeft hij een heldere visie van bovenaf nodig.
Directies van bedrijven hebben vaak niet echt concreet gemaakt waar het bedrijf voor staat en waar het binnen 2 a 3 jaar naar toe moet. Voor het professioneel aansturen van een salesteam is dat wel erg belangrijk. Hard rennen kan iedereen wel. Maar waarheen en via welke route, dat moet duidelijk gemaakt worden. Vaak de hoogste tijd om terug te keren naar de tekentafel. Ga opnieuw aan de slag met vraagstukken als ´Waar wil ik over een tijd staan met het bedrijf?´, ´Op welke doelgroepen gaan we ons focussen?´, ´Wat zijn onze doelgroepgerichte proposities?´ en ‘Op welke manier gaan toekomstige klanten hun voordeel doen met onze oplossingen?’ Breng je nu je zaken op orde, dan pluk je daar op langere termijn de vruchten van.
Bij het formuleren van een visie en een propositie, blijkt het vaak moeilijk om deze van buiten naar binnen te formuleren. Het moet voor je toekomstige klant duidelijk zijn wat je komt brengen. Niet wat je komt halen. Wij dagen je uit om je focus te richten op datgene waar de markt behoefte aan heeft. Zoek uit waar de klant staat en kom met oplossingen waarbij de klant zichzelf herkent in het probleem of de uitdaging. Als je denkt en communiceert vanuit de beleving van je klant of prospect, geef je je salesteam de juiste bagage om succesvol new business binnen te halen.