0
(0)

Succesvolle bedrijven geven hun kennis weg

Moet je jouw expertise weggeven – gratis en voor niets? Veel kennisintensieve bedrijven zullen roepen: nee! Toch is dit precies het advies dat we ondernemers geven. Over leads genereren in 2020 en de ongelooflijke marketingkracht van gratis.

Veel ondernemers die wij spreken zijn aanvankelijk enthousiast om contentmarketing voor hun bedrijf in te gaan zetten. Ze zien de kansen en zijn er klaar voor om aan de slag te gaan. Maar wanneer ze horen dat ze gratis kennis moeten gaan verstrekken, worden ze soms argwanend: ‘gooi ik niet mijn eigen ruiten in als ik mijn kennis gratis weggeef?’.

Met contentmarketing doe je dat wel. Maar toch geef  je de kennis niet helemaal gratis weg. Contentmarketing draait uiteindelijk om transacties. Je deelt je kennis gratis uit en krijgt er informatie en contactgegevens voor terug. Met één doel: een mooi plekje veroveren in het hart en hoofd van je doelgroep, zodat ze voor jou kiezen wanneer ze behoefte hebben aan jouw product of dienst.

Meerwaarde bieden

Wervende content moet meerwaarde hebben. Waarom zou je anders je gegevens achterlaten? Mensen weten tegenwoordig heel goed dat niets écht helemaal gratis is. Wanneer ik een whitepaper download en contactgegevens achterlaat, kan ik mijn klok erop gelijk zetten dat ik vroeg of laat voor commerciële doeleinden word benaderd.

Daarom downloaden de meeste mensen alleen iets waar ze echt iets aan denken te hebben. Wanneer je gouden bergen belooft, maar het blijkt een waardeloos document, sta je direct met 3-0 achter. Mensen doorzien je ‘trucje’ om je contactgegevens af te troggelen en krijgen een negatief beeld van jouw organisatie. Kans gemist. Daarom is het cruciaal om na te denken over wat je te bieden hebt, hoe je echt meerwaarde biedt.

Waarmee help ik mijn doelgroep?

 
Niemand zit te wachten op lappen tekst, en zeker drukke ondernemers niet. Waar loopt jouw doelgroep tegenaan, waar ligt jouw doelgroep wakker van? Als je het antwoord op die vraag kent, weet je ook welke blogs, video’s of whitepapers je moet (laten) maken.  

Je kunt hier heel creatief in zijn en moet vooral out-of-the-box denken. Veel bedrijven verspreiden whitepapers, maar – zoals we onlangs beschreven – je moet wel weten hoe je dat middel effectief inzet. Wat ook goed werkt, is het aanbieden van templates of checklists. Denk bijvoorbeeld aan een boekhoudkantoor dat een Excel-template aanbiedt waarin kleine ondernemers hun balans kunnen invullen. Of een ICT-bedrijf dat een checklist voor het installeren van een nieuwe werkplek, weggeeft. Praktische zaken waarmee ze hun doelgroep gratis helpen.   

Uiteraard zou je nu kunnen roepen: “Maar dan heeft mijn doelgroep mij niet meer nodig!” Wij zien dat echter anders. Wat is immers de situatie?

Jij hebt je potentiële klant uitgelegd hoe hij zijn probleem zelf kan oplossen. Praktisch gezien heeft hij je misschien niet meer nodig, maar je klant heeft wel wat beters te doen. Hij houdt zich liever bezig met zijn eigen vakgebied. En omdat jij gratis hulpmiddelen en kennis hebt aangeboden, is de kans groot dat je potentiële klant weet dat jij goed bent in je vak. Bovendien heeft hij door je cadeau sympathie voor jou en je bedrijf gekregen. Wanneer hij toch besluit om zijn klus uit te besteden, ben jij de eerste aan wie hij denkt!

Laagdrempelig contact

Deze methode kan voor sommige ondernemers onwennig zijn. Ze hebben hun kennis in de loop van de jaren opgebouwd en zien er terecht de economische waarde van in. Dat geef je niet zomaar gratis weg. Toch werkt deze methode goed, want zeg zelf: met een advertentie is de kans toch veel kleiner dat je potentiële klant ziet wat jouw bedrijf in zijn mars heeft. Door je kennis te delen en/of hulpmiddelen te bieden weet je doelgroep wat ze aan je hebben. Bovendien is het een laagdrempelige manier om in contact te komen. Geef kennis gratis weg en krijg er mooie klanten voor terug. 

Geloof je ons na dit betoog nog steeds niet? Dan verwijzen we je graag door naar onze eigen whitepaper over het genereren van leads met content. In dit document doen we zo eerlijk en transparant mogelijk de methodiek van CanvassCompany uit de doeken. En zeg nou zelf, hoe ben jij met ons in contact gekomen?

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die deze post beoordeelt.

Blijf op de hoogte

Bedankt! Je ontvangt elk moment een e-mail van ons!