Future proof! #2 – Bedrijfsjournalistiek
Wanneer je als kennisintensief bedrijf aan succesvolle future proof leadgeneratie wilt doen, dan zul je processen anders moeten gaan inrichten om dit te bewerkstelligen. Waar marketing en sales lange tijd twee aparte afdelingen waren, dienen ze tegenwoordig goed samen te werken of zelfs te integreren. Als je onze laatste publicatie hebt gelezen, zal dit jou bekend in de oren klinken.
In de eerste aflevering van deze serie beschreven we al de ideale samenstelling van een marketing- en salesafdeling. Hierin gaven we al een tipje van de sluier over het maken van content. Je hebt namelijk – idealiter – een bedrijfsjournalist nodig die dat voor je kan invullen. Zo blijf je namelijk on top of mind bij al jouw prospects.
Winnen in de kenniseconomie
Veel van onze concurrenten werken met copywriters. Die zijn goed in het bedenken van leuke slogans, waar ze dan wel een week voor nodig hebben. Of ze zijn de koningen en koninginnen van de social media, waar ze niet vanaf te slaan zijn. Allemaal belangrijke skills, maar wij denken dat je meer in je mars moet hebben om te winnen in een kennisintensieve markt.
Bij ons werken dan ook geen copywriters. Wij hebben er bewust voor gekozen gedegen bedrijfsjournalisten aan te nemen. Mensen met academisch denkniveau die complexe onderwerpen kunnen doorgronden. Schrijvers zonder poespas die intelligente vragen stellen, hun verhaal in de juiste vorm gieten en de juiste toon treffen. En o ja, ze kennen de betekenis van het woord ‘deadline’.
Journalistiek of bedrijfsjournalistiek?
Het is wellicht verstandig om het verschil te duiden tussen ‘gewone’ journalistiek en bedrijfsjournalistiek. Het woord zegt het natuurlijk al een beetje, maar je spreekt van bedrijfsjournalistiek wanneer:
- De content een neutrale, journalistieke toon heeft;
- Het doel van de content engagement aanwakkeren is bij de lezer, dus níet conversie;
- De content publieksgericht is;
- Het gaat om waarheidsgetrouwe en informatieve content die een duidelijke toegevoegde waarde heeft (commerciële content is hier uit den boze);
- De content past binnen een langetermijnvisie.
Bij ‘gewone’ journalistiek verzamelt, onderzoekt en analyseert men nieuwsfeiten over recente gebeurtenissen van algemeen belang en wordt er gepubliceerd in een actueel (nieuws)medium. Bij bedrijfsjournalistiek gebeurt er hetzelfde, maar wordt er gepubliceerd op websites van verschillende bedrijven. Ook spreek je bij bedrijfsjournalistiek niet gauw over nieuwsfeiten, eerder over actuele trends binnen een bepaald vakgebied.
En tekstschrijven dan?
Een tekstschrijver schrijft teksten. Wanneer je zo iemand inhuurt, kun je ervan uitgaan dat hij of zij keurige brochureteksten, persberichten en mailingsteksten kan schrijven. Een tekstschrijver is dus vooral iemand die weet hoe je goede teksten schrijft. Hij of zij zal niet gauw in discussie gaan over de informatie die aan hem of haar wordt overlegd. Iemand met een journalistieke achtergrond kijkt meestal net wat verder. En laat zich niet zo snel iets wijsmaken.
Kortom, door te werken met een bedrijfsjournalist:
- Wordt jouw kennis in de juiste context geplaatst;
- Wordt er gedegen onderzoek gedaan naar wat er speelt binnen jouw sector;
- Wordt er door middel van het stellen van relevante vragen altijd belangrijke informatie boven tafel gehaald waardoor jij je onderscheidt;
- Daarnaast zijn bedrijfsjournalisten gewend om op deadline te werken waardoor er snel resultaat geboekt zal worden.
Met een bedrijfsjournalist kun je erop vertrouwen dat de kwaliteit van jouw uitingen gewaarborgd blijft. Zo kun je de markt blijven voeden met jouw boodschap. Het gaat daarbij om een continu proces, waardoor je top of mind bent en blijft.
Ben je nog niet uitgepraat over dit onderwerp? Eén van onze bedrijfsjournalisten beantwoordt met liefde jouw vraag. Schroom dus niet om hieronder een reactie achter te laten.