Hoe zorg je ervoor dat Google je leads niet wegjaagt?

Om leads te genereren vul je als online marketeer je website met een mooie, relevante mix van content. Eenmaal op je website informeer je je bezoekers en verleid je ze persoonlijke gegevens achter te laten: de start van je leadnurturingproces. Om een webformulier in te vullen moet je website echter wel als veilig worden ervaren door je bezoekers. Een update van Google Chrome dreigt roet in het eten te gooien...

Dit betekent tijd voor actie, aangezien 54% van alle internetgebruikers in Nederland via Google Chrome naar informatie zoekt.

Mixed content betekent dat er op een website onderdelen, zoals afbeeldingen, audio, video of andere externe content, via HTTP geladen worden, terwijl de website zelf via HTTPS getoond wordt. Een browser herkent deze onveilige onderdelen en zal de website niet als volledig veilig beschouwen. Met als gevolg dat de websitebezoeker wordt verward met een HTTPS-URL, maar met waarschuwingen in de URL-balk dat delen onveilig zijn.

Het concept mixed content gaat erg belangrijk worden, omdat Google Chrome heeft aangekondigd dit soort content niet meer standaard weer te geven. Heb je toch mixed content op je website staan, dan zien bezoekers die jouw website met Chrome bezoeken, vanaf deze maand lege plekken. Dit is nadelig voor de vindbaarheid in zoekmachines en de bezoekerservaring. Sta daarom even stil bij deze update van Google Chrome en check of jouw website nog up-to-date is.

Wat is HTTP ook alweer?

Voor het opfrissen: HTTP is het standaardprotocol van een website. HTTPS is de opvolger van HTTP, waarbij de S staat voor ‘Secured’. Deze S verschijnt als je een SSL-certificaat hebt aangeschaft, waardoor een beveiligde verbinding ontstaat tussen een websitebezoeker en de website. Via HTTPS worden bezoekers beschermd tegen derde partijen met slechte bedoelingen.

Als een bezoeker bijvoorbeeld via een onbeveiligd wifi-netwerk naar je website gaat, kan informatie van die bezoeker worden opgevangen, bijvoorbeeld e-mailadressen en wachtwoorden. Ook kan via een onveilige internetverbinding de bezoeker aan malware of trackingcookies blootgesteld worden. Het HTTPS-protocol versleutelt alle berichten met een bepaalde code en maakt daardoor de communicatie via internet minder gevaarlijk.

Groen, grijs of rood slotje

Mixed content is de reden waarom het groene slotje in de URL-balk in browsers niet altijd functioneert, ook al heeft de website een SSL-certificaat. In de Chrome-browser is in 2018 het groene slotje trouwens al vervangen door een grijs slotje. Chrome-gebruikers moeten ervan uit kunnen gaan dat een website veilig is, vindt Google. Een rood slotje waarschuwt tegenwoordig bezoekers als zij op een onveilige website gegevens invoeren, bijvoorbeeld in een formulier.

Google gaat nu nog verder met Chrome. Vanaf Chrome versie 79 worden niet-versleutelde onderdelen op een website gewoon niet meer getoond. In versie 79 heeft de gebruiker dan nog wel de optie om deze functie handmatig uit te zetten. Vanaf versie 81 in februari 2020 worden dergelijke elementen echt niet meer geladen.

Controleer de content op je website

Nu is dus de tijd om als online marketeer en/of SEO-specialist nog een keer goed te (laten) controleren of je de content op je website op orde hebt. Er zijn verschillende plugins die je website kunnen scannen op mixed content. Onderzoek met je website-ontwikkelaar vervolgens hoe je eventuele mixed content zo snel mogelijk omzet naar veilige content. Je wilt tenslotte gevonden blijven worden door je potentiële bezoekers: een veilige website zal beter ranken in zoekmachines, dan een (gedeeltelijk) onveilige website. Potentiële leads afschrikken door de melding ‘onveilig’ wil je al helemaal niet. Dus houd je website veilig en aantrekkelijk met content en formulieren die leads aantrekken in plaats van wegjagen met alarmerende waarschuwingen.

Whitepaper over professioneel leads genereren
Een goed functionerende en veilige website is een belangrijk onderdeel in je online leadgeneratie. In onze whitepaper lees je hoe je met content in iedere fase van het inkoopproces van je klanten waarde toevoegt. Download onze whitepaper ‘Professioneel leads genereren als koude acquisitie niet meer werkt’.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description