Organisaties realiseren zich dat ze steeds meer aan marketing moeten doen, maar weten zelf niet waar te beginnen. In de zoektocht naar de perfecte marketeer hebben ze een steeds groter eisenpakket. Dat leidt tot onrealistische functieomschrijvingen waaraan eigenlijk niemand kan voldoen. Hoe beleg je marketing wél in je organisatie?

We zoeken allemaal de perfecte marketeer die van alle markten thuis is. Je kent het wel: hij/zij zorgt ervoor dat je organisatie op de eerste pagina met zoekresultaten staat, is grafisch zo sterk als een bodybuilder, schrijft geniaal, is koning(in) van social media, voelt zich online als een vis in het water, heeft 10 jaar ervaring maar wel met een frisse en jonge mindset enzovoort…

Kortom, we willen allemaal het marketingschaap met de 9 poten om het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maar is deze taakomschrijving realistisch? Nee, natuurlijk. Maar hoe moet het dan wel?

Marketingstrategie ontbreekt

Laten we eerst eens kijken hoe het er in veel bedrijven tegenwoordig aan toe gaat. Het belang van (online) marketing is inmiddels bekend. De verkopers halen tegenwoordig de leads niet meer binnen, maar dat doen de marketeers. Dit komt mede door het fenomeen dat we ‘de digitale winkelstraat’ noemen.
Zelfs middelgrote organisaties hebben inmiddels een marketeer of twee in huis gehaald. Die hebben het over het algemeen verschrikkelijk druk met het in beweging houden van de marketingactiviteiten. Hoe ijverig ze ook zijn, de resultaten vallen tegen, want wat ontbreekt is een samenhangende marketingstrategie. Daarom zijn hun social media-posts en blogs ad-hoc en treffen te weinig doel.

Als er wel sprake is van een strategie, merken deze marketeers al gauw dat de uitwerking daarvan veel te ambitieus is, zelfs voor twee man. Hoe komt dat?

Schapen met 9 poten

In de eerste plaats is marketing een breed gedragen begrip. Het is dan ook onmogelijk om alle facetten even goed te beheersen. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit. Er zijn vast mensen die van alles een beetje beheersen, maar dat maakt ze nog geen alleskunner, laat staan een goede marketeer. De twee marketeers uit dit voorbeeld zijn geen schapen met 9 poten, want die bestaan gewoon niet.

In de tweede plaats ligt er zoveel werk op hun bordje dat ze snel overwerkt zijn. Daardoor voeren deze marketeers hun taken niet met maximale focus uit; ze doen heel veel dingen half. Het gevolg is marketing zonder effect, te weinig leads dus. Hard gezegd is marketing dan gewoon weggegooid geld.

Shoppen voor talent

Wil je als organisatie toch al die ambities en doelen realiseren, dan zul je moeten shoppen voor externe talenten. Je wilt dan specialisten, toppers binnen hun vakgebied.

Helaas kosten deze experts vaak een vermogen. Daarnaast vergt het een hoop onderzoek en geduld voordat je de juiste mensen hebt gevonden. Je wilt wel mensen die passen binnen jouw bedrijf en begrijpen wat je wilt uitdragen.

Je zit nu vast in de situatie dat je huidige marketingteam onvoldoende uit de verf komt en uitbreiding of externe inhuur je te veel tijd en geld kost. Hoe ontsnap je aan dit dilemma?

Slimme technologie

Er is ook een heel andere aanpak mogelijk. In plaats van je vooral te concentreren op experts en hun skills, kun je je doelen ook bereiken door het inzetten van slimme technologie. De oplossing heet inbound marketing, en wanneer je deze methode verstandig inzet, is het genereren van leads een stuk makkelijker.

Succesvolle inbound marketing gaat hand in hand met slimme technologie zoals Act-On. Daarnaast is een goede copywriter van groot belang. Iemand die de taal van je bedrijf spreekt en jouw kennis weet om te zetten in pakkende content. Verder zul je designers, online marketeers, SEO/SEA-, social selling- en marketing automation-specialisten nodig hebben. Jouw marketingafdeling moet een strategische tool worden die moet leiden tot mooie klanten.

Maar ook hier steekt een probleem haar kop op. De technologie die je nodig hebt, is duur. Bovendien, je hebt ook mensen nodig die met deze tijdsintensieve systemen kunnen omgaan. Uiteindelijk ben je dan toch weer veel tijd en geld kwijt.

En nu?

Zijn een inbound marketing-strategie en de uitvoering daarvan echt niet mogelijk zonder dat het een fortuin kost? Jazeker wel, dat kan door inbound marketing uit te besteden aan één partner. Dat bespaart tijd en geld, en scheelt de organisatie allerlei procesmatige moeilijkheden.

Met ‘marketing as a service’ werkt een heel team gespecialiseerde marketeers voor jou aan de beste strategie én de uitvoering daarvan, en dat op een flexibele en betaalbare manier! Je doelgroep krijgt regelmatig content voorgeschoteld die hen triggert, die ze inzichten geeft, ze iets laat voelen en hen aanzet tot nadenken. Over een langere periode zal dat structureel leads opleveren.

Onthoud de volgende dingen:

  • Marketing is het nieuwe sales. Marketing verschuift van bijzaak naar actief onderdeel van leadgeneratie.
  • Slimme technologie is een must voor succesvolle inbound marketing.
  • Investeer slim en zoek een partner voor marketingwerkzaamheden.
  • Het schaap met de 9 poten bestaat niet. Verdeel het werk over een aantal specialisten of besteed marketing uit.