Generatie Z is in opmars. Wat maakt deze groep uniek? Hoe gaan ze het bedrijfsleven transformeren? En wat betekent dit voor jouw sales- en marketingorganisatie?

Generatie Z, iGeneration, post-millennials, Founders, Plurals. Het zijn allemaal namen voor dezelfde leeftijdscohort: iedereen die is geboren tussen 2001 en 2015. Veel van hen zijn nu nog kind, een klein deel volgt een vervolgopleiding en een nog kleiner deel van ‘Gen Z’ heeft de arbeidsmarkt al betreden.

Die laatste groep zal de komende paar jaar fors toenemen, met een flinke impact op de professionele wereld als resultaat. Dus doen sales- en marketingmensen die zich willen voorbereiden op de nabije toekomst, er goed aan zich nú te verdiepen in Generatie Z.

4 kenmerken van Generatie Z


Generatie Z is een jonge generatie, en de discussie over wat hen uniek maakt, zal nog wel een tijdje doorgaan. Toch tekenen zich in de onderzoeken naar de post-millennials al enkele hoofdthema’s af. De volgende kenmerken vormen wat ons betreft de kern van Gen Z:

  1. Het is de generatie van digital natives, die zijn opgegroeid met internet, als klein kind al hun eerste smartphone kregen en op school tools als Facetime inzetten om elkaar te overhoren.
  2. De economische crisis van 2008 maakte veel indruk op Gen Z’ers. Oudere broers en zussen raakten hun werk kwijt en ouders gingen gebukt onder geldzorgen. “Dat nooit meer!” zegt de nieuwe generatie. Daarom stellen ze zichzelf ondernemend en onafhankelijk op.
  3. Leden van deze generatie zien zichzelf als loyaal, meelevend, attent, ruimdenkend, verantwoordelijk en vastberaden.
  4. Generatie Z kan risicomijdend zijn. Dat uit zich in een afname van tienerzwangerschappen en alcohol- en drugsmisbruik. Ook maken ze vaker hun school af dan de millennials.

Wat brengt de toekomst?

De opkomst van Generatie Z zal betekenen dat bovenstaande 4 kenmerken hun weerslag krijgen op het bedrijfsleven, ook de marketing- en sales-afdelingen. Laten we als ijkpunt de situatie nemen dat 20 procent van de werkenden uit leden van Generatie Z bestaat. Dat is al over 3 jaar, in 2022, en mijn toekomstvisie is als volgt.

De eerste leden van Generatie Z hebben al beslissende posities in het bedrijfsleven veroverd. Maar nog liever werken ze voor zichzelf, als oprichters van hippe startups.

De opmars van Generatie Z heeft zowel impact op hun eigen organisaties als op hun leveranciers. Laten we eerst kijken naar de organisaties waarin deze digital natives het in 2022 voor ’t zeggen hebben. Binnen deze bedrijven zijn communiceren en samenwerken op afstand gemeengoed geworden. Ze gaan niet een uur in de file staan om een bespreking te houden. In hun bedrijven zijn flexibele arbeidstijden en (samen)werken op afstand de gewoonste zaak van de wereld.

De IT-afdeling kan er nog slecht mee omgaan dat de grens tussen privé en zakelijke applicaties en devices totaal is verdwenen. Dit grijze gebied, dat ook het hoofd Compliance grijze haren bezorgt, blijkt wel te resulteren in sales-succes: prospects voelen zich aangesproken door de persoonlijke aanpak, en de enorme flexibiliteit op het gebied van werktijden en –locatie blijkt effectief.

Ook wie iets wil verkopen aan leden van Gen Z, zal rekening moeten houden met de specifieke wensen van de doelgroep. Zo zijn werktijden niet meer van 9 tot 5, en worden privé-applicaties en persoonlijke social media ook voor het werk gebruikt. Dit biedt kansen, maar vergt ook een nieuwe, flexibele instelling van salesmensen.

De vermenging van privé en zakelijke kanalen zorgt verrassend genoeg nauwelijks voor problemen. De nieuwe generatie, die het belang van privacy kent, is terughoudend in het delen van wilde feestfoto’s. Bovendien valt het drankgebruik op feestjes van Gen Z ook heel erg mee.

In 2022 vindt een jonge manager het doodnormaal om na het plaatsen van een verantwoorde feestfoto nog even een zakelijk berichtje op hetzelfde platform te beantwoorden. Een business-voorstel via WhatsApp wordt niet gezien als opdringerig, maar als efficiënt. Op die manier belanden de voorstellen van verkopers die zich aan de oude spelregels houden, onder op de stapel; wie de taal van de digital natives wél spreekt, sleept de deal binnen.

Download de whitepaper

Tot zover een van onze voorspellingen over het jaar 2022. Benieuwd wat we verder hebben te vertellen over de stand van het sales-vak over 3 jaar? En welke stappen je nú moet zetten om je hierop voor te bereiden? Download dan de whitepaper ‘BtB Sales in 2022. 4 trends die je sales-organisatie op z’n kop zullen zetten’. En laat vooral in de comments hieronder weten of je onze voorspellingen aannemelijk vindt!