0
(0)

In een nieuwe serie blogs laten wij je zien hoe een future proof marketing- en salesafdeling eruit hoort te zien. Want hoe ziet een goede marketing- en salesstrategie eruit? En waaraan moeten designs voldoen? De komende tijd gaan we dieper in op de achtergrond van deze disciplines. Wat is er in de loop van de jaren veranderd en hoe worden de rollen vandaag de dag ingevuld?

Vaak hebben kennisintensieve bedrijven veel meer te bieden dan dat er online over ze te vinden is. Dat is zonde! Ons advies is om jouw kennis te vertalen naar content om je doelgroep slimmer te maken. Als je laat zien dat jij de expert bent, sta je al gauw 1-0 voor. In de huidige tijd begint het salesproces namelijk online. Daarom is het verstandig je digitale etalage – jouw website, social media en andere digitale uitingen – op orde te hebben. 

Wanneer je als kennisintensief bedrijf succesvol aan future proof leadgeneratie wilt doen, dan zul je processen anders moeten inrichten om dit te bewerkstelligen. Waar marketing en sales lange tijd twee aparte afdelingen waren, dienen ze tegenwoordig goed samen te werken of zelfs te integreren. 

7 vakgebieden die je niet kunt missen

In deze serie blogs laten we je zien welke disciplines er allemaal komen kijken bij professionele leadgeneratie. In deze eerste aflevering geven we je een overview van de verschillende marketing- en sales-vakgebieden die je nodig hebt; in de komende blogs gaan we per discipline de diepte in. 

  1. Marketing en salesstrategie – Het begint allemaal met het uitdenken van een strategie. Een goed marketing- en salesplan bevat de juiste doelstellingen en een adequate aanpak. Vervolgens moet de uitvoering van het plan worden aangestuurd.
  2. Bedrijfsjournalistiek – Jouw kennis moet worden vertaald naar inhoudelijke content. Hierbij dienen onderwerpen in de juiste context geplaatst te worden. Belangrijk is ook dat er onderzoek wordt gedaan naar wat er speelt binnen jouw sector. Door middel van goede vragen en de juiste feiten kan zo belangrijke informatie boven tafel komen, waardoor jij je onderscheidt. 
  3. Design – Als de teksten klaar zijn, is het tijd voor een mooie vormgeving. De illustraties en lay-out moeten passen bij wat jij wilt uitstralen. Wanneer jouw uitingen herkenbaar zijn en als er één lijn in zit, bereik je het meest. Alle overige campagnes en uitingen moeten uiteraard ook in het juiste design worden gegoten.
  4. Video en audio – Dit is upcoming. Podcasts en video’s spreken namelijk tot de verbeelding. Naast de tekstuele uitingen kun je jouw boodschap hiermee op een andere manier verpakken. 
  5. Growth hacking – Dit is een nieuw vakgebied op het snijpunt van marketing, data en technologie. De growth hacker gebruikt experimenten om meer klanten binnen te krijgen. Op die manier kom je onder meer te weten hoe je jouw kanalen optimaal inzet, hoe je marketing automation platforms inricht én hoe je processen zo slim mogelijk automatiseert. Haal ook alles uit de zoekmachines (SEO en SEA).  
  6. Lead development – Leads moeten ontwikkeld worden. Met andere woorden, ze moeten worden gekwalificeerd, opgevolgd, nagebeld en/of uitgenodigd op LinkedIn enzovoort. Ook moeten potentiële klanten worden verrijkt met meer content. Dat is een behoorlijk arbeidsintensief proces, dat echter meer dan de moeite waard is. Uiteindelijk is het doel dat potentiële klanten steeds enthousiaster over jouw dienstverlening worden, zodat je op het juiste moment een afspraak kunt maken. 
  7. Consultative selling – Producten worden online verkocht, maar voor oplossingen zijn nog steeds verkopers, of beter adviseurs, nodig. En om een oplossing te kunnen bieden moet je eerst weten wat het probleem of de uitdaging van de klant is. Het blijft een grote uitdaging de lead uiteindelijk te converteren naar een opdracht, waarbij dit het logische gevolg is van de gezette stappen.

Om succesvol te zijn en te blijven op marketing- en salesgebied moet je al deze disciplines onder de knie hebben. Binnen kennisintensieve bedrijven zien we soms dat een klein groepje personen als schapen met de 9 poten al deze skills heeft. Vaker echter worstelen organisaties met de uitdaging om alle kennis en kunde in huis te halen en te houden.

Mocht je advies nodig hebben over hoe je dit proces optimaal inricht? We drinken graag een keer een kop koffie met je om hierover te sparren. Wil je ondertussen meer weten over de hedendaagse staat van marketing en sales, dan verwijzen we je graag naar onze whitepaper over marketing en sales als integraal proces of deze blog over ‘smarketing’.

Hoe nuttig was dit bericht?

Klik op een ster om het te beoordelen!

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die deze post beoordeelt.

Blijf op de hoogte

Bedankt! Je ontvangt elk moment een e-mail van ons!