Digitale disruptie – het grote gevaar in sales

Treitervlogger is door Van Dale uitgeroepen tot ‘Woord van het Jaar 2016’. Het verbaast me dat de titel niet naar ‘disruptie’ is gegaan, een woord dat steeds vaker bij iedere gelegenheid wordt gebruikt (net zoals DNA overigens). Van Dale omschrijft het als ‘ontwrichting’. Het Engelse ‘disruptive’ kennen we in de betekenis van ‘verstorend, verscheurend’. En dat is precies wat er gebeurt: digitale disruptie verstoort en ontwricht het verkoopproces en daarmee het commercieel handelen van organisaties.

Disruptie in sales dus. Omdat onze klanten en prospects al veel over ons te weten zijn gekomen vóórdat zij met ons in contact treden. Via sites, blogs, LinkedIn, community’s en wat er nog meer beschikbaar is. De klant oriënteert zich er vrolijk op los, om pas als hij uiteindelijk precies weet wat hij wil, met ons als leverancier in contact te treden.

Op dat eerste contactmoment kunnen we ons voorbereiden, als we de crm-leveranciers mogen geloven. Door de enorme hoeveelheid beschikbare data te verrijken en te gebruiken, kunnen we klantgedrag analyseren. Dankzij deze data kunnen we dan komen tot ‘the best next action’, tot ‘predictive analyses to lower churn’. Want dat is de taal en dat zijn de beloftes die op menig crm-event worden uitgesproken. Bij Salesforce en Microsoft in ieder geval, want daar was ik bij.

Wij moeten er dus voor zorgen dat wij veel meer over onze klanten weten en vastleggen. Bij voorkeur in hun crm-systeem; een ‘360 graden-klantbeeld’ noemen ze dat. Dit omdat we de klant dan al verwachten als hij met ons in contact treedt, waardoor we adequaat kunnen reageren en hem kunnen uitdagen ten aanzien van zijn voorgenomen keuze. Om dat goed te doen, moeten we de discipline en hygiëne hebben om zaken vast te leggen en uit systemen te verzamelen, om zo tot dat ene klantbeeld te komen. Dáár wringt de schoen, want dat zit niet in ons DNA.

Wij, commerciële mensen, houden niet zo van vastleggen en informatie uit andere systemen raadplegen. Daar moet snel verandering in komen! Anders eindigen wij en onze bedrijven ook op het lijstje van V&D, M&S en andere onoplettenden, die niet zagen wat de digitale disruptie voor gevolgen had voor hun businessmodel.

Tijd voor verandering en nieuwe kansen, maar wel vanuit het DNA van de onderneming en klaar zijn voor de wereld anno 2020.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Laten we kennismaken!

Diensten

Continu zichtbaar zijn met professionele en duidelijke verhalen, daar gaat het om. Waar kunnen we jouw organisatie mee helpen? 

Je wil duidelijker verwoorden wie je bent, waar je voor staat, wat je doet en voor wie je dat doet.  

Je wil op regelmatige basis lastige inhoud vertalen naar een boodschap die duidelijk is én aanspreekt.  

Je wil op regelmatige basis content ontwikkelen én deze activeren bij de gewenste doelgroep.  

Inspiratie

Als contentmarketing-specialist moeten we natuurlijk het goede voorbeeld geven. Laat je inspireren door onze eigen content!

Hoe doen we het in de praktijk? En wat vinden onze klanten? Bekijk onze casestudy’s en ontdek de vele mogelijkheden.

We houden de ontwikkelingen binnen het vakgebied voor jou in de gaten. Ook onze eigen contentmarketeers komen aan het woord.

Wil je echt de diepte in? Update je inhoudelijke kennis over contentmarketing door het lezen van onze whitepapers.

In 50 korte video’s deelt onze directeur Edwin de Haas zijn kennis over contentmarketing en andere commerciële thema’s.

Over ons

CanvassCompany brengt jouw kennisintensieve organisatie blijvend onder de aandacht van je doelgroep door het creëren en activeren van zichtbare commerciële content. Een uitgekiende contentmarketing-aanpak is altijd het startpunt. 

Onze why, how en what.

Lijkt het je leuk om bij ons te komen werken? Bekijk welke vacatures er op dit moment open staan! 

Bekijk onze knappe koppen.

Doe de marketingcheck!

Je zakelijke uitingen naar een hoger niveau tillen, dat is wat je wil.
Tegen welke zakelijke uitdagingen loop jij aan?

Image description