Vroeger had je aan de ene kant de creatieve marketeers en aan de andere kant de vlotte verkopers. Dit waren twee verschillende disciplines die elkaar de tent uitvochten. Sales begreep vaak niet waarom marketing zo belangrijk was en marketing had geen beeld van wat sales precies deed. Om in de markt van 2019 succes te boeken is een integratie van marketing en sales cruciaal.

Marketing en sales. Het zijn twee onmisbare disciplines voor een succesvol bedrijf. Alle digitale mogelijkheden die (potentiële) klanten tot hun beschikking hebben, veranderen het koopgedrag ingrijpend. Om in deze nieuwe wereld te overleven zullen organisaties zich moeten aanpassen. Met name de rol van marketing en sales verandert.

Marketing + sales = succes

Om deze transformatie als organisatie te maken, is het cruciaal om de kracht van marketing en sales te combineren. Het klinkt simpel: je integreert gewoon twee afdelingen. Maar hoe werkt het samenvoegen van deze heel verschillende eilandjes in de praktijk?

Edwin de Haas, directeur van CanvassCompany, heeft 13 tips op een rijtje gezet om deze transformatie tot een succes te maken. Een greep uit de adviezen van deze sales-expert:

1. Integreer je marketing- en sales-afdelingen. Heb je geen marketingafdeling? Ga er dan snel mee aan de slag…
2. Verander de rol van je verkoper naar consultant en bied advies op maat.
3. Maak de prospect duidelijk wat je hebt te bieden, nurture en laat dán pas je consultant erop los.
4. Draai niet alles terug wanneer je niet direct resultaat ziet; geduld is een schone zaak.
5. Denk uitsluitend in het belang van de klant, informeer en begeleid hem in zijn aankoopproces.
6. Baseer je aanpak op je toekomstvisie; dan word je niet alleen succesvol, maar blijf je het ook.

Ben je benieuwd naar alle 13 tips van Edwin? Download dan de whitepaper Succes = marketing + sales + deze 13 tips.