3 redenen waarom B2B-communicatie niet zonder een passend design kan

Jouw expertise moet immers vertaald worden naar een steengoed inhoudelijk verhaal waardoor jij je onderscheidt. Als de teksten klaar zijn, is het tijd voor een design. Maar wat maakt design dan zo belangrijk voor je bedrijfsstrategie?

Wij zien om ons heen dat steeds meer organisaties het belang van een goed design – in uitingen op social media maar zeker ook op de website – erkennen. Design is uitgegroeid tot een belangrijke economisch en culturele kracht. Het moet passen bij wat de organisatie wil uitstralen. Want wanneer de uitingen herkenbaar zijn en als er één lijn in zit, bereik je het meest.  

‘Good Design is Good business’ 

Dit is een treffende quote van Thomas Watson, CEO van IBM van 1914 tot 1956. En hij was zijn tijd ver vooruit. Maar waarom is passend design nou zo belangrijk? Eigenlijk valt dit te herleiden uit de cognitieve psychologie. In ons brein wordt beeld dubbel opgeslagen. Dit wordt de ‘dual coding theory’ genoemd. Als je in een tekst ‘huis’ leest, wordt dit oppervlakkig verwerkt. Maar zie je de afbeelding van een huis, dan wordt die informatie dieper verwerkt. Tekst en beeld versterken elkaar dus. Stap jij aan boord van de designtrein?  

Reden 1 – Design biedt het vermogen je te onderscheiden van de concurrenten  

Wist je dat een potentiële klant in slechts 1/20ste seconde een eerste indruk vormt als hij of zij de website bezoekt? Laat de eerste indruk daarom positief zijn.  

Hoe pak je dat aan? Maak gebruik van de juiste beeldtaal. Want is de huidige beeldtaal een correcte weergave van de identiteit van de organisatie? Oftewel: sluit de huisstijl aan bij het verhaal dat je gaat vertellen? Maak je gebruik van fotografie of kies je voor illustraties? En voor de check kun je in ieder geval deze vraag stellen: zie ik in onze huisstijl de corporate story terug? 

Reden 2 – Met een passend design komt jouw verhaal beter uit de verf 

Het is misschien een inkoppertje, maar een goed design versterkt de boodschap die je wil overbrengen. Het wekt emotie op en het verheldert. Maar: je kiest toch geen verpakking uit, voor je weet wat voor cadeau je gaat geven? 

Sommige organisaties stappen daarom over op content first design. Bepaal eerst wat je wil vertellen en kijk dan hoe je dat met design kunt versterken. De teksten hoeven dus nog niet perfect, alleen de grote lijnen zijn vooraf bekend.   

Reden 3 – Een mooi design maakt trots 

Ook de medewerkers profiteren van een passend design; wat je in je communicatie uitstraalt, straalt ook af op de werknemers. En als medewerkers trots op de onderneming zijn, mede door jullie uitstraling, dan vertellen zij dit eerder door. Je laat op een feestje toch eerder zien waar je precies werkt als je een knappe corporate website kan laten zien.  

Deze blog staat volledig in het teken van design, maar bedenk dat kwalitatieve content niet compleet is met één tone of voice in alle uitingen. Wanneer je content telkens door iemand anders laat maken, zal het ook elke keer weer anders klinken. Bedrijfsjournalisten Jaap en Esther schreven hier een interessant e-book over, want waar letten zij op bij het schrijven van een tekst? 

Bericht delen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Het nieuwe e-book al gelezen? Download gratis

E-book: werk aan online zichtbaarheid met contentmarketing