035 7999 010 info@canvasscompany.nl

blog-post

Help! Over 6 maanden moeten de kerstkaarten de deur uit!

Help! Het is straks weer tijd om kerstkaarten te versturen. Veel ondernemers liggen er nu al wakker van … en jij misschien ook. Wie stuur ik een kaart? Laat ik die drukken? Aan welke klanten schrijf ik een persoonlijke boodschap? Het is elk jaar weer dezelfde stress.

De vraag is:
Hoe komt dat nou? En hoe los je het op?

Kerstkaarten versturen. Oftewel: in contact komen met klanten. Het is zoiets basaals, waarom hebben we dit proces dan nog steeds niet op orde? Niet in 1999 en nu – anno 2017 – nog steeds niet?Het is het verhaal van het klassieke verkoopproces: we weten van iets dat het moet gebeuren, maar als het moment daar is, komen er emoties los. Emoties over de werkelijke relatie met de klant. Over simpele dingen als: welke namen komen wel op de kaart, welke niet? Iedereen wil erbij horen, maar is dat wel handig? En we kunnen het hele proces wel digitaliseren, maar willen we dat ook?

Het probleem is: ambitie en proces zijn niet gelijk. Bij het versturen van kerstkaarten, maar ook bij andere vormen van marketing en verkoop, combineren we heel rationele processen met ongestructureerde data en emoties.

Gelukkig gloort er hoop aan de horizon. Klantrelaties scherp krijgen, daar draait het om. De volgende vier stappen leiden je naar een succesvol customer relationship management.

1) Klantdata op orde
Zitten alle mensen die er voor jou toe doen in je klantendatabase? Met de juiste namen en functies? Compleet met mailadres, mobiel nummer, LinkedIn-profiel en wat verder voor jou van belang is? Is het antwoord nee, breng dit dan direct op orde. Heb je er zelf geen tijd voor, besteed het dan uit.

2) Salesprocessen in kaart
Breng je salesprocessen in kaart en relateer ze aan je marketing. Hoe belangrijk is marketing in je bedrijf? Hoe zoek en vind je nieuwe contactpersonen? Op welk moment gaan verkopers daarbij een rol spelen? Beschrijf het complete proces, van eerste contact tot referentie.

3) Pipelinemanagement
Heb je helder hoe je met je contacten wilt omgaan, diep dat proces dan verder uit. Hoe ga je om met online marketing, hoe met face-to-facemarketing? Welke events ga je organiseren, hoe nodig je mensen uit en hoe ontvang je ze? Met antwoorden op deze vragen breng je het pipelinemanagement in kaart.

4) Implementatie crm-systeem
De laatste stap is het implementeren van een crm-systeem. Vroeger deden we dat met technisch ervaren mensen die heel goed konden programmeren. Anno 2017 is de software zo eenvoudig geworden dat verstand van tabellen en parameters niet meer relevant is. Veel belangrijker is dat degene die het crm-systeem gaat invoeren, ervaring heeft met moderne salesprocessen, nieuwe marketingtools en het uitwerken van online strategieën. Succes zit ’m niet langer in de techniek, maar in de business.

Bij CanvassCompany houden we ons al ruim tien jaar exclusief bezig met sales en marketing. We helpen ook jou graag! Met de implementatie van een crm-systeem. En met het maken van optimale keuzes binnen het eindeloze aanbod aan mogelijkheden.

Zonder keuzestress en met de juiste partner ligt er voor jou wat moois in het verschiet: genieten van een relaxte kerst!

Deel deze paginaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn