De sales is veranderd.
Om je te onderscheiden van de concurrent, moet je waarde toevoegen. Oplossingen verkopen. Dat weet je. Dus stel je prachtige plannen op voor de lange termijn. Is dat voldoende? Nee. Wil je straks meer succes, dan moet je nu veranderen.
Prachtige strategische plannen. Een visie voor de lange termijn. Op papier hebben de meeste directies het prima voor elkaar. Inclusief mooie ideeën om van transactioneel naar meer oplossingsgericht verkopen te bewegen.
Dat klinkt natuurlijk goed. Maar is het dat ook?
Ja en nee. Een heldere visie van waar je naartoe wilt met je bedrijf is prima. Sterker nog: die heb je nodig om echt succesvol te zijn. Maar het probleem is dat de plannen vaak te theoretisch blijven. Het ontbreekt aan concrete SMART-doelstellingen. In de praktijk blijft het bedrijf in de oude, operationeel aangestuurde cultuur hangen. Iedere maand weer loopt de baas zijn verkopers te pushen dat ze meer business binnen moeten halen. Hoe? Door nog harder en nog beter te werken.
Maar… als je alleen blijft doen wat je al deed, krijg je wat je kreeg. Maatwerkoplossingen leveren kost meer tijd en moeite dan de oude, transactionele verkoop. Vasthouden aan de oude manier van mensen aansturen en belonen werkt niet meer. Kortom: wil je nieuwe doelen bereiken, verander dan de praktijk. Niet alleen je visie op papier.