035 7999 010 info@canvasscompany.nl

rise-up-blog-onno

IT-manager wanted: dead or alive!       

Ik kwam hem tegen op een congres over marketing en sales. Een boeiende man met een interessant verhaal. “Ik ben IT’er,” zei hij, “maar ik houd me vooral bezig met innovatie.” We maakten een afspraak voor een kop koffie – en ontdekten hoe goed onze expertises bij elkaar aansloten. We spraken over de nieuwe rol van de IT-manager. En over wat er nodig is om echt mee te doen in het digitale tijdperk.

Innovatie, dat is toch van alles veranderen en nieuwe dingen oppakken? Hoe combineer je dat met IT? Is het niet veel logischer dat dit twee verschillende functies zijn binnen een bedrijf? Deze vragen speelden door mijn hoofd toen ik mijn eerste slok koffie nam. Al snel zat ik met Frank – zo heet hij en hij werkt bij CanvassCompany – in een geanimeerd gesprek over veranderingsconcepten, systemen en processen. Kennis van crm hebben we beiden. Interesse in marketing en sales ook.

Inmiddels zijn we vijf maanden verder en ben ik als interim-directielid verbonden aan het bedrijf waar Frank werkt. Samen blijken we een sterk duo. Als innovatieve IT-manager analyseert hij vanuit IT-perspectief nieuwe concepten die wij bedenken. Omdat hij het bedrijf goed kent, weet hij dit alles te vertalen naar systemen en processen die alle medewerkers begrijpen. Het is een kracht die waardevol is voor elk bedrijf.

Maar hoe gaat het in veel organisaties? Maar liefst 70% van het IT-budget wordt gebruikt voor softwarelicenties. Voor het laten branden van het licht dus. Ondertussen neemt de directie (al dan niet ad hoc) beslissingen waar de IT-manager direct een antwoord op moet hebben. Er blijft weinig tijd en geld over om te vernieuwen.

Business first. Daarmee begint verandering. Redeneren vanuit je doelstellingen – waar wil je als bedrijf naartoe – en dat vertalen naar acquisitie en sales. Richt eerst de processen goed in, pas daarna komt de automatisering.

Tegen de IT-manager willen wij dan ook zeggen: Sta op! Want door jou ontstaat innovatie. Laat de techniek los en zet de kennis die je hebt van je bedrijf in om nieuwe concepten te bedenken. Kortom: breid die I in de term ‘IT’ uit van ‘informatie’ naar ‘innovatie’.

Dankzij die kop koffie met Frank (en natuurlijk het traject daarna) kwamen we erachter hoeveel winst er is te behalen bij de uitvoering van marketing- en salesacties. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Gesprekken met hen gaan niet over een simpel ‘hoe maak je afspraken die tot omzet leiden’, maar steeds vaker over de processen erachter. Hoe boek je in je systeem een afspraak in? Hoe zorg je dat de verkoper daarna de juiste informatie doorstuurt? Hoe weet je zeker dat dit gebeurt? Daar de systemen op inrichten, zodat we klanten niet alleen kunnen helpen met het doel van hun afspraken, maar dat we dat ook geautomatiseerd kunnen, dat is onze innovatie!

Op het speelveld van de innovatie staat de IT-manager qua denken en middelen vooraan. Hij krijgt steeds meer de rol van cruciale sparringpartner om proactief met businesswensen om te kunnen gaan. Iemand die betekenis kan geven aan innovatie vanuit technologie, is de IT-manager van de toekomst! Die is zeker niet dead, maar very wanted.

 

 

Deel deze paginaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn