Wordt er in jouw bedrijf veel gepraat over businessdoelen?
Over strategieën om het bedrijf naar succes te leiden? Top, ga daar vooral mee door! Maar bedenk wel: naast praten over morgen, is het belangrijk om vandaag al wat te doen. Welke acties zinvol zijn, bepaal je aan de hand van een up-to-date crm-systeem. Wil je succes? Kijk dan naar de toekomst, maar ken ook je klant van vandaag.
Hoe je dat doet: de klant van vandaag leren kennen? Door het hebben van een juist geïmplementeerd crm-systeem met actuele klantgegevens. Je verkoopteam realiseert betere gesprekken met goed gekwalificeerde leads, salesmanagers vinden er informatie in voor betere rapportages en collega’s krijgen inzicht in het totale klantbeeld. Van ontwikkelingen die spelen in het bedrijf van de klant, de klant van de klant, tot de facturen die nog openstaan. En van de seminars die een klant bezoekt, tot zijn klikgedrag op jouw bedrijfswebsite.
Op events over crm wordt steeds geroepen dat bedrijven hun salesactiviteiten moeten afleiden van hun toekomstvisie. Dat klopt! Maar laat dit vooral geen excuus zijn om niet vandaag al aan de slag te gaan met het op orde brengen van je crm-systeem. Customer relationship management is iets van vandaag, morgen én overmorgen.
Wil jij je crm-systeem vandaag al laten bijdragen aan je succes?
Zorg dan dat je weet welke klanten je wilt bedienen en wie ertoe doen. Laat daar de hygiëne op los: zorg dat je crm-systeem de juiste gegevens bevat van je klanten. Het komt in de dagelijkse praktijk nog te vaak voor dat een verkoper contact zoekt met een klant, hem bijvoorbeeld uitnodigt voor een congres of rondetafelgesprek, en dat die persoon dan niet meer voor het betreffende bedrijf blijkt te werken. Dat kan echt niet meer in 2018!
De tweede succesfactor: leg het sales- en marketingproces vast in het crm-systeem. Ook al kent dat in het begin misschien nog vele gebreken, begin ermee! Maak vandaag nog afspraken met elkaar: wat is een marketinglead, wat is een saleslead, welk proces spreken we met elkaar af voor de opvolging? Pas als je dit alles helder vastlegt in het crm-systeem, krijg je inzicht in waar je mee bezig bent en hoe het beter kan. Blijkt over een paar weken of maanden dat de bedrijfsstrategie verandert? Worden er nieuwe langetermijndoelen gesteld? Valt het besluit een ander product te gaan verkopen in een andere markt? Geen probleem. Je past het crm-systeem daar eenvoudig op aan.
Het is echt niet moeilijk om je crm-systeem op orde te krijgen, je moet het gewoon doen!
Vergelijk het met de verbouwing van een huis. Zelfs al heb je daar plannen voor, dan nog kun je best het deel waar je nu woont netjes onderhouden. Daar hoef je echt niet mee te wachten tot de schuur klaar is. Wat we zien bij customer relationship management is dat mensen redenen zoeken om elementaire zaken niet te hoeven aanpakken. Ons advies? Houd jezelf niet voor de gek. Je moet er toch een keer doorheen, dus stel het op orde brengen van je crm-systeem niet langer uit.
Vind je het echt vervelend, besteed het dan uit. Bij CanvassCompany verzorgen we het graag voor je.
Want die klant van vandaag, leer je morgen niet meer kennen…